TW
0

The University of the People. Sota aquest nom, un ambiciós i innovador projecte encapçalat per l'emprenedor israelià Shai Reshef s'ha posat a caminar, recentment. Es tracta d'una suggerent iniciativa acadèmica, a la qual se suma una funció social que fa que sigui una proposta que miri més enllà de l'esfera estrictament formativa. Així, ha sorgit un nou concepte d'universitat, tot partint dels avantatges que atorga l'educació a distància de suport cibernètic. La idea, dirigida per Reshef, neix de les dificultats que es troben milions de persones per accedir a estudis superiors al món i, en efecte, planteja que aquells que vulguin estudiar carreres universitàries ho puguin fer a través d'internet sense cap mena de condicionaments econòmics.

Aquest programa forma part de l'anomenada Aliança Global de l'ONU sobre Tecnologia de Comunicació i Desenvolupament (GIAD), que té com a objectiu estendre tant com sigui possible l'accés a les noves tecnologies durant els propers anys. En la presentació, el fundador d'Israel apuntava que "a hores d'ara, per a milions de persones, el fet de poder estudiar esdevé un veritable somni que no hi ha manera de convertir-lo en realitat".

Una idea diferent

Òbviament, l'element diferencial amb el qual es presenta aquesta idea el trobam sobre la suma dels costos que poden tenir els estudiants que es matriculin a aquesta universitat. S'ofereixen preus força accessibles, per a molts de nosaltres "simbòlics": es cobra una petita taxa de matrícula quan s'inicia l'itinerari que pot oscil·lar entre els 15 i els 50 dòlars i, a més, s'ha d'abonar un import per als exàmens que es realitzin que, depenent de la capacitat econòmica de l'estudiant, variarà d'entre els 10 i els 100 dòlars. Pel que fa referència als materials i als llibres que necessiten per estudiar les distintes assignatures, s'ha de remarcar que són gratuïts. Els alumnes disposen de materials als quals tenen accés setmanalment i que són el suport per a la preparació dels futurs exàmens que es fan on-line. Les ciberaules són formades per una vintena d'estudiants cadascuna.

Tot i reconèixer que, a hores d'ara, la repercussió que aquesta proposta ha tingut a alguns racons del geoide ha estat més aviat escassa, la realitat ens mostra que poques setmanes després de la presentació en societat aquesta nova universitat ja inclou estudiants de gairebé cinquanta nacionalitats diferents. Aquestes xifres s'han d'entendre en un context que detalla un procés inicial del projecte, no debades, en l'actualitat només s'oferten estudis de dues especialitats: Administració i Direcció d'Empreses i Enginyeria Informàtica. Això no obstant, sembla que es té en ment que a partir del proper curs 2010-2011 s'ampliï l'oferta de carreres d'una manera progressiva.

Si algú hagués de dissenyar el prototip ideal d'alumne que fa ús d'aquests serveis, hauria de referir-se a un estudiant xinès. De fet, la majoria dels qui cursen alguna carrera pertanyen a aquest país asiàtic. La magnitud demogràfica de la Xina, unida als escassos requeriments -sobretot, econòmics- que es demanen per posar en marxa aquests estudis, expliquen en bona part aquest èxit. I és que per formalitzar la inscripció només és necessari tenir accés a un ordinador que disposi de connexió a internet, un títol que acrediti els coneixements necessaris per accedir a aquests estudis superiors i uns coneixements mínims d'anglès, ja que aquesta és la llengua que es fa servir amb normalitat a la nova plataforma digital.

Fa unes setmanes, el fundador del centre explicava als mitjans de comunicació que la universitat necessita un finançament de prop de 6 milions de dòlars per subsistir. Aquesta xifra, traduïda en quantitat d'alumnat, s'enfila fins als 15.000 matriculats, que serien els necessaris perquè aquesta empresa pugui sobreviure a les exigències que marca el mercat actualment. Val a dir que, el mes de setembre passat, quan s'obriren les portes virtuals d'aquest nou centre universitari, només foren 200 les persones que hi accediren, amb la qual cosa es demostra que encara queda molt camí per recórrer.

En qualsevol dels casos, la viabilitat del projecte depèn d'altres aspectes. Un d'aquests, sens dubte, seria la voluntat absolutament altruista dels professors i dels estudiants de cursos d'especialització d'universitats de renom que presten el temps i els coneixements per tal que totes aquestes persones puguin avançar en uns estudis que, per molts d'ells, mai no haurien estat al seu abast. Precisament, són aquests mateixos individus els que s'han encarregat de dissenyar la totalitat dels plans d'estudis que donen forma a les distintes especialitzacions superiors que s'hi ofereixen, tot tenint en compte la flexibilitat que sempre implica dur endavant una carrera a distància i el caràcter autodidacte com a element força condicionant. Així mateix, la presència de materials educatius que tinguin codi obert suposa un important element d'ajuda de cadaun per poder minimitzar costos i, en conseqüència, abaratir els preus de matrícula.