Olis Caimari és una empresa familiar en la qual el treball és l'actiu principal. Catalina Mateu ens explica com es presenta la campanya oliera.
Com heu iniciat la campanya?
Vàrem celebrar l'inici de campanya a la nostra tafona de Caimari, cantant la tonada de collir oliva. El nostre padrí cantava molt bé les tonades i volem continuar les tradicions.
Com anirà enguany?
La campanya es presenta excel·lent pel que fa a qualitat i, pel que fa a quantitat, les xifres són similars a les de la temporada passada, tant a la tafona com en la nostra producció pròpia.
D'on us duen més oliva?
Ens arriba oliva de tot Mallorca. Els dilluns matí feim oli ecològic i els altres dies, oli convencional. A la gent que ve tant li compram l'oliva com els feim l'oli per a ells. No hem dit mai a ningú que no li compram l'oli si és de qualitat.
Té sortida, l'oli mallorquí?
Tenim possibilitats de comercialitzar molt més oli mallorquí. Venem devers 4.000.000 de litres d'oli i, dins aquest volum, hi cabria molt més oli d'oliva mallorquina. D'oli mallorquí envasat n'hem comercialitzat prop de 73.621 litres (un 21 % més que l'any passat). A més, hem exportat 8.000 litres d'oli a Alemanya, a Bèlgica i a l'Àsia.
Amb quines marques comercialitzau l'oli mallorquí?
Amb la marca Antoni Mateu, que és un oli de gamma alta; l'oli ecològic verge extra; el fruitat madur intens i el fet en tafona, que és un oli mallorquí de preu assequible. Els dos darrers anys hem fet el Reserva de família, amb gairebé 2.000 botelles.
A Mallorca, com va el consum d'oli?
Fa 40 anys que ens hi dedicam i el consumidor ens té en compte. Tenim una gamma àmplia de productes. L'hostaleria és un client nostre important. La restauració i els hotels haurien de ser el camí natural perquè els consumidors estrangers coneguessin els nostres productes.
Què es podria fer perquè el teu desig sigui realitat?
A Mallorca ve molta de gent d'empreses importants d'Europa i veuen el nostre producte. En una fira de Colonya es va aturar al nostre lloc un senyor i ens va dir que comprava el nostre oli quan venia a Mallorca. Va resultar que era el responsable de la cadena que compra més oli de tot Alemanya. A través d'aquestes relacions personals amb Mallorca podríem donar sortida a molts de productes. Com ho hem de fer? No ho sé, però els hem d'arribar.
Quin oli demana el mercat a Mallorca?
L'oli d'oliva es compra per al consum a casa. Els olis de llavors són més demanats per a l'hostaleria. Els olis verges es van valorant d'una manera progressiva. Hi ha gent que vol un oli verge per menjar cru, amb un trempó o un pa amb oli. Els restaurants compren oli d'oliva per a les setrilleres. Fa pocs anys no era així.
El consum augmenta o davalla?
Anam augmentant un poc de cada any, sobretot en el cas dels verges. A Espanya ja hi ha un 30% de l'oli consumit que és verge. N'és una qualitat important.
La botiga de Caimari com va?
La botiga va bé. Les excursions tenen una baixada. Vénen autocars, però fan poca despesa. Gasten menys que abans.
Us afecta la crisi?
De crisi n'hi ha pertot i va per llarg. Hi ha un retrocés en el consum. Els productes de preus més alts són més mals de vendre. Hi ha hagut una mala temporada a l'hostaleria, però no catastròfica. L'alimentació resisteix més. Haurem de cercar alternatives: productes més diversos i que la gent triï. N'hi ha d'haver una gamma àmplia.
S'han de promocionar més els nostres olis?
Totes les mesures a favor de l'oli seran benvingudes. Cadascú ha d'estar al seu lloc. Nosaltres som una empresa que té dret, per la nostra història, la xifra de vendes i les finques que duim, que se'ns doni un suport igual que als altres.
Una empresa familiar pot fer front a la competència creixent dels mercats?
Som cinc cosins i volem tirar endavant. La primera generació, la dels fundadors, ha desaparegut. Els nostres pares varen crear l'empresa i la marca Oli Caimari, en els anys 60. Hem continuat fins al dia d'avui i tot el que hem fet amb aquesta tafona ho hem fet pensat en l'oli mallorquí.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.