TW
0

Em referesc a aplicar un conjunt de tècniques psicopedagògiques per solucionar problemes escolars i socials. Crec que tot són bones intencions, però el desànim o la desorientació, per manca de recursos, pot fer que tot se'n vagi en orris. Quan se separa un jove de la societat perquè ha delinquit i se l'interna en un reformatori (o centre socioeducatiu, eufemisme), s'espera que se'l retorni reformat, canviat, reeducat, i la majoria de vegades no és així. N'hi ha que diuen que aquests centres són escoles de delinqüència, ja que uns aprenen dels altres noves tècniques delictives. Hi ha experiències, principalment amb joves provinents de famílies de casa bona que poden pagar centres o col·legis privats, a vegades, a l'estranger. És convenient que siguin pocs, és necessari que hi hagi més especialistes que interns, per tant, són molt cars. I a vegades el centre posa més jovenells d'allò que seria necessari per guanyar més diners. De tant en tant, es troben centres d'aquests en els quals s'han maltractat les persones que s'havien de reeducar, i d'aquesta manera, el fracàs és segur.

Els reformatoris públics segurament tenen manca de professionals i dificultats per poder dur a terme la tasca de reeducar i aconseguir que aquests joves delinqüents puguin tornar a conviure en societat, però segur que si existeix una família que ajuda i un centre amb una bona planificació, es poden obtenir èxits. La meva única desagradable experiència en aquest camp és haver tengut un infant a l'escola (a final de la dècada dels 80), que als 9 anys ja li vaig haver de llevar un ganivet (encara el guard), de jovenet va delinquir i el varen ingressar en un reformatori i d'adult va acabar a la presó. Segur que reeducar és difícil, però amb els mitjans adequats es pot aconseguir.