Qui més qui manco s'ha vist immers en alguna ocasió en la difícil tasca d'haver d'estar damunt algun infant o adolescent perquè sigui capaç de mantenir l'atenció en una lectura, una redacció o un dibuix. La distracció sovint és una de les principals causes per les quals molts alumnes no tenen un bon rendiment acadèmic. Sigui com vulgui, es tracta d'una problemàtica cada vegada més habitual a les aules de l'Estat espanyol; de fet, aproximadament el 4 per cent dels al·lots pateixen allò que es coneix com a dèficit d'atenció amb hiperactivitat -també conegut com a TDAH-, que és un trastorn que sovint esdevé paral·lel a situacions de fracàs escolar. En aquests casos, la intervenció d'una persona especialista és essencial si es vol arribar a la solució del problema. Tot i això, en moltes altres ocasions, la causa de la manca d'atenció no està relacionada amb aquesta casta de trastorns d'hiperactivitat.
Cercar-hi solucions
Què puc fer si el meu fill es distreu de manera continuada cada vegada que seu davant un llibre? Aquesta és una pregunta que segurament us haureu fet alguns de vosaltres i que sembla tenir una solució difícil. Amb tot, millorar l'atenció dels més joves vers els estudis no resulta una tasca senzilla, normalment. A més, aconseguir corregir aquesta mancança no és cosa de dos dies i es necessita seguir tot un procés continu, en el qual l'alumne en qüestió ha d'anar baratant determinades conductes en pro d'un millor rendiment acadèmic. La intervenció que s'ha de fer per tal de redreçar aquests dèficits han de venir des de distints àmbits. Així, l'ajuda coordinada de pares i professors ha de ser el punt de partida d'un camí en el qual sovint hi intervenen especialistes que, en moltes ocasions, són els encarregats d'assessorar amb estratègies diverses.
Una bona manera per tal de millorar aquesta capacitat d'atenció són els jocs o exercicis encaminats a aconseguir una millor concentració a l'hora de captar informació visual o auditiva. Evidentment, és recomanable que als infants se'ls presentin aquestes activitats com a simples jocs, els quals s'han de repetir algunes vegades durant la setmana sense que això els suposi un avorriment, de tal manera que és important que siguin jocs que no els ocupin gaire temps.
Jocs clàssics
El catàleg d'exercicis és prou ampli i hi podem trobar jocs tan clàssics com ara un bingo en el qual els nins han de mostrar una certa atenció per tal d'anar omplint el cartó (que no necessàriament ha d'estar format per números, sinó que poden ser animals, per exemple). Un altre exercici, que tots alguna vegada hem fet i que també pot ajudar a incrementar substancialment la capacitat d'atenció, són les sopes de lletres. Convé cercar o dissenyar-ne una d'adaptada al nivell de qui l'ha de fer i, a més, la temàtica també hauria de servir d'estímul per a l'infant que l'ha d'omplir.
Altrament, els clàssics laberints són prou interessants. Es tracta de trobar la sortida entre una multitud de camins erronis, amb la qual cosa es requereix la inestimable ajuda de la concentració i la meditació amb allò que s'està fent. Una activitat que agrada molt als més joves és la de trobar les diferències entre dos dibuixos o fotografies aparentment calcats. Presentar-los imatges estimulants, com ara les de personatges de dibuixos animats o de figures que els despertin interès, sempre és un plus en la seva motivació.
Així mateix és recomanable acostumar-los a practicar el joc de les diferències entre conjunts; és un exercici similar a l'anterior, però aquí s'han de cercar diferències entre dos conjunts integrats per diversos elements, com ara imatges geomètriques. Treballar amb dibuixos també pot ser un estímul per a la seva atenció. Un exemple d'aquestes estratègies pot ser el joc en el qual se'ls presenten dues quadrícules i en una s'han acolorit part dels quadres formant un dibuix. Que els nins copiïn el mateix dibuix a l'altra quadrícula, tot seguint el mateix ordre, n'ha de ser l'objectiu.
Les noves tecnologies, suport de l'aprenentatge
Tot i que, en moltes ocasions, l'ús de l'ordinador i dels jocs informàtics sigui considerat un element de distracció durant el periple acadèmic, val a dir que en els darrers temps aquesta tipologia de suports ofereixen tota una gamma de productes (ja sigui en format de CD o a través de la xarxa d'internet) prou suggerents amb vista a estimular l'aprenentatge dels més petits. Així les coses, pàgines com ara www.didatcenia.com i www.edinumen.es ofereixen una completa gamma de jocs adaptats a cada etapa educativa i adreçats a la matèria que més ens interessi reforçar. Malgrat ser activitats interessants, la majoria de vegades es tracta de productes que s'han de pagar, encara que hi ha webs que pengen aquests jocs i s'hi pot accedir de manera gratuïta. A la pàgina www.elabueloeduca.com, hi trobam un bon grapat de jocs prou interessants que inciten que l'alumne aprengui quins són els números romans o com funcionen les agulles dels rellotges d'una manera divertida i que, al mateix temps, l'ajuda a reforçar la seva atenció i concentració en la tasca que està duent a terme.
Paral·lelament a tot això, no cal oblidar que la xarxa ofereix blogs que, a més de servir per assessorar pares i docents, inclouen jocs i exercicis encaminats a reforçar les habilitats dels menors. Tal vegada un dels més destacats pel seu contingut sigui el www.psicopedagogias.blogspot.com, que inclou un bon catàleg d'idees traduïdes en jocs que ens poden ajudar, a més de petits fòrums en els quals podem compartir experiències i informacions amb especialistes i altres pares. En qualsevol cas, allò que resulta evident és que tot aquest aplec d'activitats només tenen sentit si estan tutoritzades per algun adult que en controli aspectes tan rellevants com ara el desenvolupament o la durada del joc. Fer un seguiment de les evolucions de l'infant permetrà detectar les mancances i les solucions adients per tal que se'n pugui millorar el rendiment a l'escola.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.