TW
0

A qui t'agradaria que avissassin si et passàs res? Aquesta és la pregunta que formula la Creu Roja en la seva nova campanya per sensibilitzar la població. És molt ràpid: just en un minut pots ajudar perquè t'ajudin.
Aquest minut és el temps necessari per col·locar una "Aa" ("Avisar a...") davant el número de telèfon dels amics i familiars més propers. La finalitat és molt clara, perquè amb aquesta senzilla acció s'agilita la tasca dels serveis d'emergències a l'hora de conèixer les dades sanitàries més bàsiques del pacient, com ara l'al·lèrgia a algun medicament. A més, amb la telefonada dels sanitaris els familiars sabran el vertader estat de la persona estimada.

El telèfon mòbil s'ha convertit en un instrument bàsic de la vida actual: s'usa en tot moment i són pocs els qui no el duguin sempre a sobre. Per aquests motius, el mètode "Aa" és pràctic i ràpid i, a més, totalment gratuït. Per tant, en poc temps passarà a ser una eina primordial. Actualment, qualsevol pot patir un denou: una persona gran que sofreix un incident al carrer, un pacient d'alzhèimer que no sap com ha de tornar a ca seva o, simplement, algú que s'hagi vist involucrat en un accident domèstic o de trànsit. No hi ha excuses per no fer-ho; allò que "a mi no em passarà" ja no s'hi val.

Fins ara, els serveis d'emergència es torbaven molt a l'hora de localitzar els familiars dels accidentats: examinaven tots els números de telèfon i perdien uns minuts importantíssims. Amb aquesta nova campanya, el personal sanitari sols ha de marcar una tecla del telèfon i ja sap quina és la persona més important en la vida del malalt. Així, el temps que es triga a teclejar salva tota una vida. En les èpoques estivals, els desplaçaments augmenten i, malauradament, també els sinistres de trànsit. De manera que "Aa" és la garantia millor per al contacte i per a la identificació ràpida i, per suposat, per salvar vides.

A més, "Avisar a..." ja s'ha provat en diferents països europeus i sud-americans com l'Argentina i la Gran Bretanya i, per tant, la seva eficàcia ja ha estat comprovada. A Londres, es va posar en marxa arran dels atemptats terroristes i la iniciativa ha funcionat. I també funciona en els viatges a l'estranger. En aquest cas sols s'ha d'afegir, després d'"Aa", el codi de referència del país visitat. A més, si es vol ampliar el llistat de coneguts importants, basta posar-hi Aa1, Aa2...

Per tot plegats, "Aa" serveix per ajudar els més propers i a un mateix: l'accidentat se sentirà més segur i reconfortat, ja què tindrà al seu costat una persona estimada que l'ajudarà. Per la seva banda, el familiar garantirà la seguretat del pacient, atès que comunicarà als professionals quins són els mètodes idonis per al pacient segons el seu metabolisme o constitució. Finalment, els familiars sabran quin és el motiu de la tardança i què poden fer per ajudar. Tot són avantatges. I tu, ja saps qui avisaries?

Notícies relacionades

"Amb ‘Aa', cada un decideix a qui vol avisar"

Victòria Avellà és la responsable de Salut i Socors de la Creu Roja de les Balears. De fet, ella ha preparat la campanya d'"Avisar a..." a les Illes.

La comunicació ha canviat, els servei d'emergències també?
Els servei d'emergències canvien quan canvia la comunicació. Abans, quan hi havia cap accident es trucava al telèfon fix del malalt i, normalment, s'establia contacte amb els familiars. Actualment hi ha més comunicació, però el caos ha augmentat a l'hora de contactar amb algú.

Què té "Aa" de diferent?
"Avisa a..." és senzill i fàcil d'entendre. Si la societat realment se sensibilitza amb la campanya, podrà ser molt útil: l'ús del telèfon mòbil s'ha estès i la recerca de familiars és més complicada, perquè se'ls cerca aleatòriament. Amb "Aa", cada un decideix a qui vol avisar.

Quin és l'objectiu real?
La Creu Roja realitza una tasca preventiva i, en canvi, "Aa" és un mètode de recuperació. És a dir, que l'accident no s'ha pogut evitar, però s'intenta que la recuperació es dugui a terme de la millor manera possible. La finalitat és la notificació del succés dirigida a la persona correcta. Així mateix, esperam contribuir a la reducció del temps d'espera per als accidentats.

Cap a qui està especialment enfocat?
Està dirigit al petit accident domèstic i a les persones amb més vulnerabilitat, com ara les persones grans i els malalts mentals.