TW
0

Ja era hora que es fes un estudi comparatiu en l'àmbit europeu que no escandalitzàs la parròquia; aconseguir el cinquè lloc no és trobar-se en la part inferior de la mitjana, com ocorre en diferents informes PISA. L'altre estudi de la Complutense s'ha fet a partir d'infants de 6 a 12 anys, edat d'assistència escolar a Primària, però el transcurs de la vida dels 0 als 6 anys és molt important i marcarà molt l'estat de felicitat (si existeix) general de l'infant i no les diferents situacions momentànies d'estar content, que és allà on ens aboca la societat consumista.
Crec que la clau es troba en la situació de felicitat, de tranquil·litat, de pau, de maduresa en la qual es troben el seu pare, la seva mare, el tutor o la tutora. Per tant, una situació de crisi que afecti les persones adultes que envolten qualsevol infant també l'afecta a ell, li pot provocar situacions de tristesa que poden acabar en un estat general d'infelicitat.

El tarannà de les persones que l'eduquen i dels amics i les amigues que l'envolten és una qüestió bàsica. Les persones segures i tranquil·les reflecteixen seguretat i tranquil·litat al seu voltant. Com ser feliç (estat de plenitud i de satisfacció) segurament no s'ensenya, però es pot aprendre si existeixen les condicions adequades. Per tant, la felicitat dels infants depèn en gran part de l'educació rebuda a la família i, entre les moltes coses que s'han d'aprendre, n'hi ha dues de ben importants. Se'ls ha de deixar créixer d'una forma natural, se'ls ha de deixar aprendre amb una estimulació constant, però no excessiva, i no s'ha de desitjar tenir i convertir els fills i filles en persones precoces, que avancin les altres de la mateixa edat. Si, a més, els ensenyam i aconseguim que aprenguin a frustrar-se, perquè no ho poden aconseguir tot, haurem fet unes passes importants perquè puguin ser felices.