S'han localitzat restes de l'estructura de l'avió. | FUERZA A

TW
0

La recerca comença a donar bons resultats. Els equips de rescat brasilers que operen a l'Atlàntic recuperaren ahir quinze cossos més de víctimes de l'accident que patí diumenge 31 de maig un Airbus d'Air France amb 228 persones a bord. Així, ja són desset els cadàvers localitzats a la remota zona de l'Atlàntic en la qual l'avió va desaparèixer dels radars. Dissabte, els equips de rescat trobaren els cossos de dos homes i diverses restes de l'avió, que constituïren la primera prova palpable del desastre. El tinent coronel Henry Wilson Munhoz Wender explicà ahir, en roda de premsa, que Air France assegurà que el número de sèrie d'un seient recuperat "correspon certament" als seus aparells, encara que de moment no ha confirmat que sigui de l'avió sinistrat.

Tanmateix, Munhoz Wender afirmà que "ja no hi ha dubte que tot allò que està sent trobat és de l'avió accidentat" ni que "els cossos són de persones que hi havia en aquest aparell". Els cadàvers, que inicialment s'esperava que arribassin ahir mateix a la ciutat brasilera de Recife, on hi ha una de les bases de comandament de les operacions i on seran realitzats els treballs de reconeixement, ho faran durant avui al matí. El portaveu militar explicà que han estat recuperats "parts de les ales i de l'estructura" de l'avió, màscares d'oxigen i centenars d'objectes més. La recerca es concentra entorn d'un radi de 220 quilòmetres traçat des d'un punt on es creu que pot haver caigut l'Airbus, que cobria la ruta de Rio de Janeiro a París. El lloc de l'impacte es calcula en una àrea pròxima a les illes de Sao Pedro i Sao Paulo, uns penyals deshabitats situats a uns 704 quilòmetres de l'arxipèlag brasiler de Fernando de Noronha i a 1.296 quilòmetres de Recife. Tanmateix, ahir els serveis de rescat decidiren ampliar la zona de recerca.

Problemes amb els sensors

D'altra banda, Air France informà dissabte de matinada en un comunicat que advertí fa un any Airbus sobre els problemes de congelament als sensors de velocitat dels seus avions de llarga distància.L'aerolínia assegura que començà a canviar els sensors cinc setmanes abans del tràgic accident del vol 447 i explicà que el retard en la substitució d'aquests components es va deure a una falta d'acord amb el fabricant nord-americà. Els investigadors van dir prèviament que l'avió sinistrat, model A330 fabricat per Airbus, havia enviat un missatge d'error de velocitat aèria abans de caure a l'Atlàntic i que abans ja s'havien detectat problemes semblants.

Air France va dir en el comunicat que va començar a adonar-se dels problemes de velocitat per congelament tant als avions A330 com A340 el maig del 2008 i que havia sol·licitat una solució per part del fabricant. Segons l'aerolínia francesa, Airbus proposà provar diferents sensors malgrat haver dubtat anteriorment que poguessin resoldre el problema. Air France declinà esperar i començà a canviar-los des del 27 d'abril, segons el comunicat.

No es descarta cap hipòtesi

El secretari d'Estat francès de Transports, Dominique Bussereau, assegurà ahir que no es descarta "cap hipòtesi" com a causa de la desaparició de l'Airbus. "Desintegració a l'aire o xoc, cop amb la superfície de l'oceà... de moment no existeix cap indicació que permeti preferir una hipòtesi o una altra". El responsable de Transports destacà la importància que suposa en la investigació la troballa dels primers cossos de passatgers de l'avió i de restes de l'aparell, perquè farà avançar la investigació. "Si es confirma, això ens permetrà avançar més. Continuam la nostra recerca incessant, fonamental, de les caixes negres del vol", va dir Bussereau, per qui és necessari trobar-les com abans millor, perquè altrament desapareixeran.

"Només ens queden tres setmanes", afegí el secretari d'Estat amb referència a la vida dels emissors amb els quals estan equipades aquestes caixes, que és d'uns 30 dies. Bussereau es referí als problemes als sensors de velocitat de l'avió a què al·ludí Air France i que està substituint de manera accelerada en els seus aparells. "Una avaria als sensors no és suficient per explicar el problema en la desaparició del vol AF447", conclogué.