TW
0

La rosa sembla que no és flor ni regal per als homes. Ara, arribada la Diada de Sant Jordi, ell rebrà un llibre i ella, una rosa. Aquesta antiga màxima encara és vàlida a gran part de les terres catalanes, malgrat que a unes altres no i també cal evidenciar-ho. Això no obstant, podria resultar preocupant que una festivitat tan sentida i àmpliament participativa encara arrossegui el seu origen masclista, perquè una rosa, que per tres dies viu i en tres dies mor, no té el mateix valor que la cultura universal, escenificada, és clar, en un llibre. Tanmateix, la forma de celebrar la diada a les Illes Balears és substancialment diferent a la de Catalunya. Allà la rosa sempre s’envolta d’una espiga de blat, que evoca la fertilitat de la dona, i les solapes de la majoria de gent gran encara llueixen la Creu de Sant Jordi.

Així mateix, no només commemoren el Dia internacional del llibre, efemèride promoguda per la UNESCO l’any 1996, en coincidir el 23 d’abril amb la mort de William Shakespeare i el naixement de Miguel de Cervantes, sinó que al Principat Sant Jordi també significa Dia dels enamorats. I pel que s’intueix, uns enamorats patriarcals (ella rosa, ell llibre) i heterosexuals. En canvi, "la celebració de Sant Jordi a l’Arxipèlag assumeix una altra connotació". Aquesta és la contundent explicació de Conxa Morlà, de la llibreria del Call. "A diferència de Catalunya, el Sant Jordi d’aquí és el dia en el qual els llibres prenen el carrer". A més, hi ha mots motius per tal que sigui així. Per exemple, el descompte del 10% que s’efectua en tots els llibres. És l’únic dia de l’any que s’aplica una rebaixa sobre el preu de portada.

"És així que els nostres clients vénen sols", assegurà la llibretera Morlà. "Més individualista, vaja". Els clients del 23 d’abril s’han rumiat què comprar durant les darreres setmanes i a la fi s’ho enduen a casa aprofitant el descompte. A més a més, a Palma té el matís de regalar una rosa per cada compra. Segons Joaquín Martínez, darrere el mostrador de la llibreria Bonaire, "el Gremi de llibreters decidí regalar una rosa amb cada compra". "Per tant", afegeix, "és indistint que el client sigui home o dona; igualment s’emportarà una rosa de regal". Així, quedà estipulat. Si bé és cert que el Gremi de Llibreters ofereix la rosa a tothom que adquireix un llibre, no hi ha constància d’on acaba aquesta flor.

L’experiència de Marina P. de Cabo, a la llibreria Literanta, li fa pensar que "la dona que compra el llibre també es queda la rosa". Així idò, les roses no són adients per als homes? "Home, jo en el meu marit, li regalaria tant el llibre com la rosa", assegura Marina P. de Cabo. "Perquè les flors són un regal molt bonic en si mateix i independentment de qui en sigui el destinatari".  I el fet que les dones no rebin un llibre? "La veritat és que no sabia que passàs això. Però podria ser perquè la dona, històricament, no havia estat escolaritzada, ni era avesada a estudiar". I afegeix Marina entre rialles: "De tota manera, segons quin llibre et regalin, gairebé millor que no et donin res!". Paraula de llibretera.

La seva col·lega de professió, Marisa Garcia Ferrer, també donaria la rosa al seu marit. "No hi ha diferències per Sant Jordi", diu. Intueix que la seva forma de pensar és comuna entre la seva clientela, de la llibreria Dual. No debades, a les seves prestatgeries es troben llibres especialitzats en filosofia oriental i similars, que ja de partida denoten una certa obertura de ment. Ara bé: els homes acaben el dia amb un rosa, pròpia, a les mans? Conxa Morlà apunta: "No he conegut cap home que rebutgi la rosa, els fa gràcia". I si l’any passat la llibreria del Call regalava roses vermelles, enguany n’han comprades d’"un assortiment de colors". Perquè així, sense el clàssic vermell, "li traiem el component tradicionalista de l’amor". El problema no sembla que sigui l’amor, sinó que el t’estim vingui acompanyat de cultura (per a ells) o de perible rosa, (per a elles).