TW
0

No cal recórrer a diari els passadissos dels jutjats, d’aquí o de qualsevol indret, per adonar-se que la tasca de la judicatura comporta moviments constants de paperassa. Malgrat que això sembla que sigui una veritat constant, les coses poden començar a canviar, almenys pel que fa referència al cas que més de prop ens toca. I és que fa pocs dies es presentà públicament una fita que pot traduir-se en el punt de no retorn vers un sistema judicial avingut a les millores de les anomenades noves tecnologies. El Tribunal Superior de Justícia de Balears (TSJIB) serà el primer de l’Estat espanyol a gestionar el seu funcionament a través d’un sistema digital pioner que permetrà agilitar tràmits interns i millorar la coordinació entre els diferents jutges i magistrats, i que preveu anar estenent-se a la resta instàncies judicials de la totalitat de comunitats autònomes que ho vulguin abans de l’estiu de 2010.

Gestió integral

En concret, la nova aplicació possibilitarà la gestió integral via electrònica de la Sala de Govern del Suprem de Balears, cosa que donarà suport tant a la Secretaria de Govern com als secretaris coordinadors. A més, comportarà la incorporació de l’expedient electrònic i sels sistemes de classificació documental, a més de la signatura digital dels membres de la Sala en els documents que ho hagin de menester. Per descomptat, això no vol dir que de manera radical s’eliminin els documents en paper, tot i que sí que els nous moviments que s’hi registraran ho faran directament en format electrònic, amb l’excepció d’aquells casos en què efectivament sigui necessària una còpia escrita. Alhora, els membres de la Sala de Govern podran treballar en xarxa i disposar de la informació que fins ara tenien els secretaris damunt les taules dels seus despatxos.

Així mateix, a més de l’evident estalvi en despeses –sobretot en paper– es produeix una meritori reducció d’esforços en tasques que es poden solucionar més eficaçment amb aquests nous mitjans. L’anomenat sistema de gestió governativa es presenta com un element clau per a la coordinació entre els tribunals superiors de Justícia de tot l’Estat i el Consell General del Poder Judicial, que és, al final, l’órgan que ha promogut la nova proposta funcional que redundarà en un "millor" intercanvi d’informació i en un funcionament més àgil. També s’evitaran duplicitats i altres anomalies, pròpies de sistemes fragmentats, que impedeixen una correcta comunicació entre les comunitats autònomes que s’adhereixin a la proposta.

Tal com va afegir personalment el vicepresident del CGPJ, Fernando de Rosa, en la roda de premsa que oferí quan visità Palma, la digitalització dels processos interns judicials, tindrà sistemes de seguretat capaços de salvaguardar la confidencialitat, l’autenticitat i la integritat de la informació, en tots els àmbits. Així mateix, s’eviten perills difícils d’allunyar definitivament, com la possibilitat que un incendi destruís tot l’arxiu judicial, o simplement que el pas del anys faci malbé els documents impresos.

No obstant això, el projecte no afectarà l’agilització dels procediments judicials, almenys de manera directa i implícita, que és com més fàcilment es visualitzaria la millora per part dels ciutada, sinó que aviat incidirà en allò que té a veure amb la modernització interna dels tribunals i en com articulen els seus recursos. Probablement, com que es tracta d’un dels poders de l’Estat, la seva situació hauria d’haver-se revisat des del punt de vista estratègic i d’eficiència fa ja massa temps. Per ventura, aquesta actitud, que ara des de Balears comença a capgirar-se, és part necessària dels problemes del sector jurídic, que recentment han estat sortint a la llum pública amb tota la problemàtica que es deriva de la vaga dels jutges. És clar que sense finançament no hi pot haver un bon funcionament, però tampoc pot existir si l’activitat es fonamenta en mitjans d’una altra època.

"Aquesta aplicació millorarà la gestió dels procediments"

Antoni Terrassa presideix des del mes de maig de 2004 la màxima institució dels jutges en l’àmbit illenc. L’hem anat a cercar perquè ens expliqui de primera mà les implicacions del nou sistema de gestió interna posat ara en marxa. De bon començament ens aclareix que el fet que l’experiència pilot d’aquest projecte s’hagi desenvolupat a Balears no és un fet atzarós. "Això no es una realitat feta del no-res. Alguns dels procediments que ara hem revisat i millorat amb aquestes noves eines, ja s’havien iniciat parcialment amb d’altres de més rudimentàries. Per tant, es pot dir que la digitalització al TSJIB ja començà fa un temps", ens aclareix Terrassa.

Segons la seva opinió, "sovint, des d’aquest tipus d’aplicacions s’ha donat més rellevància al fet que comporta un tràmit concret, i a organitzar la documentació que cada estadi que requereix. Nosaltres hem decidit fer a aquesta concepció un gir de 180º i fixar-nos més en la mateixa gestió del procediment, amb eines que permeten al magistrat de torn d’inserir, eliminar i modificar passes dels procediments amb tota llibertat, i sabent que després de validar-ho, el tràmit seguirà automàticament el canal que en el seu moment s’havia predeterminat que faria". En l’opinió del president del TSJIB, aquest ha de ser el veritable camí, que comporti una economització i optimització dels recursos de la Justícia, tant tècnics com humans.

Distribuir tasques

"Abans, per fer arribar l’ordre del dia d’una sessió de la Sala de Govern s’havien de fer moltes còpies i un funcionari les havia d’encarregar de repartir-les per distints edificis als membres. La millora és que ara es podrà fer en un instant, com si enviassin un mail". Terrassa es refereix en aquest punt al ‘mètode de comunicació interna massiva’ que incorpora el sistema, ja que es pot adreçar a un nombre gran de magistrats, fent servir una xarxa interna. Distribuir tasques a qui pertoca, automàticament, deixant marge a l’arranjament de la tècnica segons les necessitats del dia a dia del Suprem de les Illes, són el leitmotiv de la innovació que presentam avui.