Illacamp és una cooperativa poblera enfocada a comercialitzar directament les produccions dels socis. El seu gerent és Joan Cantallops.
Quina és la vostra relació amb el camp?
Som fill de pagesos. Des d’un punt de vista acadèmic, som llicenciat en ciències econòmiques i fins a entrar a fer feina a Illacamp, havia treballat en altres sectors d’activitat. Ara fa un any i mig que duc les tasques de gerència de la cooperativa.
Què és Illacamp?
Illacamp està formada per 17 socis i es va muntar el 1999 amb la finalitat de donar sortida als productes d’aquests pagesos, la majoria productors de patates, encara que també produïm tot tipus d’hortalisses.
Com valorau aquests temps d’activitat?
Hem tingut un creixement molt gros. Hem comercialitzat les patates dels nostres socis, tant dins el mercat interior com pel que fa a l’exportació, hem comercialitzat les hortalisses i hem muntat una fàbrica de IV gamma que prepara patata, ceba i altres verdures, pelades i tallades en distints formats, envasades i ja disposades per ser cuinades.
Quines són les collites anuals de patata?
En patata mantenim les tres collites anuals, perquè servint el mercat interior ens interessa tenir patates tot l’any. Les tres collites són: la patata d’hivern collida el novembre i desembre; la patata d’exportació, que es cull l’abril i el maig; i la patata de granar, que ja es cull dins el juny.
Quin paper representa per a vosaltres l’exportació?
L’exportació sols ens representa entre el 15 i el 20% de la producció. La dirigim principalment al Regne Unit.
També teniu esment al control sanitari de les plantes?
Tenim l’Associació de Defensa Vegetal Es Pla, que s’encarrega de mantenir un control en tot el procés, des de la sembra a la comercialització. Du un control de la llavor, dels tractaments fitosanitaris sobre la terra i sobre els cultius, i després ens permet treballar millor en el control de la qualitat dels nostres productes.
Per tant, certificau les produccions?
Els portals necessiten certificar el producte i no poden incorporar patates no certificades. Nosaltres estam certificats en la ISO 9001 i en temes de qualitat i bones pràctiques agrícoles, pel sistema internacional Globalgap. Avui en dia, sense uns controls de qualitat rigorosos, és impensable poder arribar als mercats, tant interiors com exteriors.
Com es du la comercialització?
La comercialització a Illacamp és una responsabilitat del gerent i no és un tema fàcil. La patata és un producte bàsic dins l’alimentació i està subjecta als problemes del camp i a contínues guerres de preus.
Qui els determina, els preus?
La patata de producció pròpia marca els preus en funció de la producció que hi ha a sa Pobla. Normalment són preus ajustats per al pagès. La resta de l’any estan subjectes als que hi ha a la Península o a França. Els preus agraris són refractaris a pujar per al pagès, però per al consumidor final ja no és el mateix.
És rendible, idò, fer patates?
En el cas de sa Pobla, l’escàs marge econòmic que deixen els preus ha obligat a anar sembrant de cada vegada més quartons. Els preus són semblants als de fa anys. Per això, si abans es podia viure amb dues quarterades, ara fan falta 100 quartons. Hi ha molt manco pagesos que visquin de manera exclusiva de l’agricultura. Sembren molt més, s’han modernitzat molt i són més pocs.
Hi ha pagesos joves?
Com a tot el sector agrari, la mitjana d’edat va creixent. En el nostre cas, la mitjana és jove i oscil·la sobre els 45 anys.
El pagès pobler és innovador?
El pagès pobler té una necessitat de tecnologia. Els pocs pagesos que han quedat s’han hagut d’adaptar tecnològicament. La inversió en immobilitzat arriba a ser molt gran i és imprescindible per ser competitius. Hi ha màquines adequades a cada feina, a vegades infrautilitzades perquè estan pensades per a terrenys més grossos, però que són indispensables. La innovació és una condició molt clara per als pagesos de sa Pobla.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.