TW
0

Fer passejar la mirada molt detalladament per catorze pintures d’incalculable valor artístic sense sortir de casa nostra és possible des d’aquesta setmana, gràcies al projecte llançat per Google i el Museu del Prado de Madrid, que ens permet contemplar algunes de les obres mestres pertanyents a la col·lecció de la pinacoteca en megaalta resolució a través d’internet. Aquesta iniciativa, denominada "Obres mestres del Prado a Google Earth" (http://earth.google.es), converteix l’esmentat Museu en el primer a tot el món que realitza un treball semblant i permet apropar-se a algunes de les seves pintures. La costura a la tela de Les Menines de Velázquez, els detalls amagats a El jardí de les delícies d’El Bosco, les llàgrimes gairebé imperceptibles de sant Joan a El descendiment de Roger van der Weyden i l’abella que sobrevola una flor de Les tres Gràcies de Rubens es mostren en les imatges, en què també es pot observar en tota la seva dimensió L’emperador Carles V, a cavall, a Mühlberg de Tizià.

Marcat criteri didàctic

Completen la llista de les catorze obres mestres La Crucifixió de Joan de Flandes; El cavaller de la mà al pit d’El Greco; El son de Jacob de Ribera; El 3 de maig de Goya; L’Anunciació de Fra Angelico; El Cardenal de Rafael; La Immaculada Concepció de Tiepolo; l’Autoretrat de Durero i Artemisa de Rembrandt. La selecció d’aquestes obres respon a la proposta que fa la institució a la seva pàgina web i que es consideren "imprescindibles des d’un criteri didàctic, ja que s’hi emmarquen les escoles més reprepresentatives de la col·lecció del Museu", va afirmar durant la presentació de la iniciativa el director del Prado, Miguel Zugaza. Tot i això, aquestes imatges no poden substituir l’experiència de contemplar l’obra d’art en directe. "El nivell de qualitat d’excel·lència del treball apropa l’obra a un nivell universal i permet arribar a un detall inabastable amb l’obra en directe", va comentar el director, per qui no hi ha millor manera de retre tribut als mestres de l’art que universalitzant les seves creacions en ple segle XXI.

Imatge digital

La precisió extraordinària aconseguida "permet observar fins als detalls d’antigues restauracions, a més d’experimentar un plaer extraordinari en poder contemplar cada un dels fragments de teles tan complexes com aquestes", va assenyalar Zugaza, qui va fer broma amb el fet que Goya i Velázquez "estarien atemorits" davant el descobriment d’aquestes invencions "i se’n sentirien fascinats com nosaltres". A través de la imatge digital "es veu la dissecció científica, encara que no hi copsarem l’ànima que es troba en la contemplació directa de l’obra", va dir el director, qui assegurà que el futur dels museus haurà de tenir en compte les noves tecnologies i les noves formes de comunicació".

El projecte, únic al món, segons va recordar Javier Rodríguez Zapatero, director de Google Espanya, "és un avanç més en la democratització de l’accés a la informació i a la cultura, en aquest cas acostant l’art que resideix en una institució concreta cap a tot el món, sense importar a quin lloc es trobi". S’especula amb la possibilitat que la iniciativa pugui veure’s ampliada en el futur, tot i que dependrà de la seva acollida. Les imatges creades gaudeixen d’una precisió 1.400 vegades superior a la que s’obtindria amb una càmera digital de 10 megapíxels. Coordinats per Clara Rivera, els treballs es van iniciar el mes de maig passat i han durat al voltant de sis mesos, en els quals s’han fotografiat les obres amb equips especials. Una vegada aconseguides les imatges, més de 8.200 fotografies, es va utilitzar la tecnologia de Google Earth per obtenir l’efecte d’acostament.

Gigapíxel: el responsable d’aquest miracle tecnològic

Aquest programari tan innovador ha recollit l’experiència de la companyia impulsora pel que fa a projectes fotogràfics amb una important complexitat, com ara l’eina Street View, que de moment no té comparació amb cap altre article del mercat. La idea primària sorgí d’una treballadora de l’empresa, Clara Rivera, que tot d’una aconseguí el suport dels seus caps i passà a comandar el nou projecte. La primera tasca que calia realitzar era dividir les pintures en algunes quadrícules, que serien fotografiades al seu torn amb aparells d’alta resolució, gairebé mil·límetre a mil·límetre.

Seguidament la tasca es completaria encaixant el trencaclosques que en resultàs. L’empresa encarregada d’aquest treball de gran precisió ha estat MadPixel. Tanmateix, el cost per al museu ha estat de zero, i per la seva banda, els responsables de Google Espanya no han volgut traslladar a l’opinió pública el cost total de la iniciativa. De moment no es preveu la possibilitat de traslladar aquesta opció a altres pinacoteques. Això atorga a l’esmentada opció un grau més de rellevància, perquè es tracta d’un projecte únic.

Resolució sense precedents

És la primera vegada que Google col·labora amb una entitat de l’envergadura d’El Prado. A més, ha suposat una petita revolució en el món artístic i tecnològic. El procés emprat per crear les imatges es coneix com gigapíxels. Són composicions de milers de milions de píxels i cal una tecnologia molt específica per treballar-hi. El nivell de resolució, que sobrepassa de molt la capacitat de les càmeres convencionals, ens permet aprofundir en enorme mesura en les obres. Per altra banda, també s’ha creat un model en tres dimenssions del Museu del Prado, que pot visitar-se des de la plana web de Google Earth o bé descarregar-se des de la seva Galeria 3D, a més d’un mapplet que permet accedir a les obres des del gratuït Google Maps. En el cas de Maps, se’n pot visitar tan sols una obra cada dia. Aquesta aplicació tecnològica a l’art permet gaudir de les obres amb una qualitat mai no vista fins ara. Però allò que li dóna un caràcter més valuós és l’abast generalitzat del projecte a una gran part de la societat.