L’increment de la pirateria al golf d’Aden és la mostra del gran deteriorament que pateix Somàlia, un país que no té cap govern estable d’ençà del 1991 i que des del 2004 està administrat per l’anomenat Govern Federal de Transició. En aquest context, al territori regna la llei de la selva, on els corsaris han agafat el ceptre. D’aquesta dramàtica situació, s’en deriven (no es justifiquen) els 28 abordatges que han dut a terme els pirates somalis amb èxit només durant el 2008.
Aquesta onada d’actes vandàlics arribà al cim el cap de setmana passat amb el segrest del superpetrolier saudita Sirius Star, amb dos milions de cru a bord valorats en 80 milions d’euros. Ahir es va saber alhora que les negociacions per recuperar la nau es perfilaven sobre uns 25 milions de dòlars (més de 20 milions d’euros) i els pirates somalis havien alliberat tres vaixells cisterna retinguts el setembre. El cost del canvi sumà més de quatre milions de dòlars (3,3 milions d’euros), segons revelà l’Exèrcit nord-americà.
Es tracta de l’embarcació cisterna Great Creation, d’origen hongkonguès, que fou segrestada el 18 de setembre i posada en llibertat amb un pagament previ de 1,67 milions de dòlars (1,4 milions d’euros); el The Genius, també un vaixell cisterna de la mateixa nacionalitat que va ser abordat el 26 de setembre i pel qual no se sap els doblers que pagaren, i una tercera nau, la japonesa Stolt Valor, alliberada a principi d’aquesta setmana per dos milions i mig de dòlars, segons dades de la NBC.
Davant aquest panorama, el ministre d’Exteriors britànic, David Miliband, declarà –com ja havien dit els analistes– que "pagar pels capturats és un estímul per a més segrests" i assegurà que el Regne Unit no farà efectiu cap rescat pels dos britànics que romanen retinguts a bord del superpetrolier saudita. De fet, l’alliberament del Sirius Star es taxava ahir a 25 milions de dòlars (21,19 milions d’euros), tal com informà Andrew Mwangura, director del Programa d’Assistència Marítima (PAM), amb seu al port de Mombasa. En aquest cas, els governs no poden intervenir ja que els pirates negocien amb l’empresa propietària del vaixell Vela International Marine Limited, subsidiària de la petroliera saudita Aramco.
Mesures preventives
El comandant de la Marina russa almirall Vladimir Visotski informà ahir que Rússia desplegarà els seus vaixells de guerra en aigües somalis. Per la seva banda, la naviliera danesa A.P. Moller-Marsk, un dels líders mundials de transport marítim de mercaderies, anuncià ahir que una part de les seves naus de càrrega deixaran de navegar pel golf d’Aden i l’est d’Àfrica per evitar segrests. Soren Skou, membre de la junta directiva del consorci, comunicà que la mesura afectarà petroliers i tres vaixells de càrrega.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.