Una epidèmia entre el jovent

Els accidents de trànsit pel consum d'alcohol són ja la primera causa de mort entre els menors de 25 anys

TW
0

Ja s’ha convertit en "tot un problema de salut pública". I n’hi ha motiu. Dos de cada tres morts en accidents de trànsit –derivats dels consum d’alcohol o drogues– són joves menors de 25 anys. Una epidèmia, la de la sinistralitat en carretera, que ha s’ha convertit en la primera causa de mortalitat juvenil.

L’any passat foren prop d’un miler els joves que es deixaren la vida a les carreters pertot arreu de l’Estat espanyol. La mateixa causa, la ingesta d’alcohol, que acabà amb la meitat d’adult, uns 500.

Són dades alarmants presentades aquesta mateixa setmana per Pere Navarro, director general de la DGT. Ara bé, Navarro fou acompanyat per Bernat Soria, ministre de Sanitat. Una parella que sembla inseparable, a causa dels aires de tragèdia que està assolint la mortalitat.

Bernat Soria, investigador en biomedicina, féu una crida no només a no conduir sota els efectes de l’alcohol, sinó a evitar que d’altres ho facin, com pugui ser la teva pròpia colla i els teus amics, vingué a dir el ministre.

El màxim dirigent de la Sanitat pública també volgué fer incidència en "les mites" que envolten la nit i els cotxes. "No és cert que mastegant xiclets, fent exercici físic o prenent cocaïna es disminueixi el grau d’alcoholèmia", emfatitzà el ministre.

Jovent irresponsable?
El resultat de donar per bons aquestes creences, ja sigui per ignorància o per falsa innocència, condueix "a la mort o a lesions medul·lars irreparables", afegí Pere Navarro. Ara bé, és el jovent tant irresponsable com el presenten?

La darrera enquesta escolar sobre drogues així ho testifica. Segons l’esmentat estudi, dos de cada deu alumnes han viatjat qualque pic dins vehicles conduïts per persones sota els efectes de l’alcohol. Encara més: un 14,9% dels enquestats reconeixen haver conduït un vehicle, per pròpia decisió, després de prendre begudes alcohòliques.

I tristament, les Illes Balears no són una excepció al drama de les morts en carretera. Ramon Socias, delegat de Govern, afegeix un handicap més a la seguretat al volant: l’excés de velocitat.

"És una realitat evident que la velocitat incrementa el risc d’accidents de trànsit en qualsevol circumstància", explica Socias. "Pel que fa al temps de reacció del conductor davant un imprevist és inversament proporcional a la velocitat".

Massa quilòmetres per hora? En un 25% dels accidents registrats a les Illes Balears l’any 2007 s’ha demostrat que sí. Sobretot a la serra de Tramuntana, repleta d’estrets revolts mortals. Tant pels vehicles a quatre rodes, com pels motoristes.

Sembla, idò, que la implantació del carnet per punts –ara ja fa any i mig–, no hagi assolit els seus objectius. Les víctimes mortals durant el darrer any foren 104, que estaren implicades en 98 comissions diferents.

La velocitat fou la causa del sinistre per a 24 de les víctimes, mentre que les distraccions i la somnolència s’endugueren 18 ciutadans, i l’alcohol, 13.