TW
0

Antoni Crespí gestiona el punt de venda de Verdures Crespí-Bibiloni a la plaça de l’Olivar. A la vegada du un hort a Puntiró on conra les seves pròpies hortalisses.

Quan vàreu començar?
Vaig començar a vendre a l’Olivar l’any 1975, en el lloc que era dels meus pares.

Quins productes hi veneu?
Estam especialitzats en verdura mallorquina de temporada. Començam a vendre tomàtiga, pebre tendre, després continuam amb la patata novella, a part de lletugues, cols, mongeta tendra i tot el que sigui verdura fresca. També tocam un poc de fruita mallorquina, sobretot albercoc, melicotó i síndria.

D’on duis el gènere?
Nosaltres feim el nostre propi producte a la carretera vella de Sineu, a Puntiró, una finca que va començar a dur el meu repadrí i que enguany farà 100 anys que hi ha la mateixa família. Faig allò que puc vendre: albergínia, pebre, tomàtiga, patata, carabassó, meló, síndria... També compram fruita a diferents productors de l’Illa.

Com podeu dur tot això?
Tenim gent llogada. A mi amb prou feines em basta el temps per vendre i tenir esment a les feines de l’hort.

Considerau que el vostre gènere és de qualitat?
Sí, és un gènere de qualitat, entre altres coses perquè és més fresc. Sovint no du ni dues hores de collit i ja és al mercat. També feim unes varietats més delicades, més bones, que puguin arribar en condicions òptimes de frescor als consumidors. Cercam les varietats més gustoses, que sempre són les més delicades. Si s’han de manipular a vegades no es fàcil fer-ho, no queden bé. Com menys les manipulis millor.

Com és el vostre client?
És un client bastant fix. Sap que tenim un producte que li agrada i ve a cercar-lo. Molts de clients ens demanen si el producte és fet nostre: sobretot pel que fa a la patata, tomàtiga i meló, que són els productes que més es diferencien dels altres. Però tenim de tot: gent de passada i gent d’un pic a l’any. Tenim clients que vénen tan sols a comprar patates. El terreny de conreu hi influeix molt: són patates del Pla de Sant Jordi, dels darrers reductes on es fa hortalissa en aquesta zona. La terra i l’aigua donen aquesta qualitat. En tot l’any feim unes 50 tones de patata.

Com està avui el mercat de l’Olivar?
A la plaça de l’Olivar s’hi ha fet molta feina. A la reforma de l’any 2002 es va girar el mercat de cap a peus i va quedar preciós. Dels que jo he vist és el millor mercat de l’Estat espanyol. Encara que ara ja n’hi ha molts que ens han copiat. La situació dins la ciutat ens ajuda, però també ens perjudica. A la nostra zona hi ha poca població resident, hi han de venir a posta. És cert que tenim reclams poderosos: la peixateria és excepcional. Ve la gent dels pobles a veure el peix. També tenim molt bona presència de carnisseria i xarcuteria..

Els venedors estau organitzats?
Sí, jo som el president de la Unió d’Usuaris del Mercat. A la vegada estam dins la Federació de Mercats Municipals de Mallorca.

Què preteneu?
Volem fer promocions i donar a conèixer els mercats, que són els grans desconeguts del públic en general. Hem de fer un esforç a favor dels mercats municipals. Hem duit a terme una modernització de les instal·lacions i ara hem de realitzar-ne la promoció: donar a conèixer els productes que a vegades no arriben prou a la gent. Que la gent sàpiga quina època és bona per cada cosa.

Quina relació teniu amb les grans superfícies?
La gran superfície dins el mercat és un client i a fora és un competidor. Ven el mateix que nosaltres, però molt estandarditzat i envasat. El públic no pot triar. Nosaltres en canvi tenim una gran varietat i la podem explicar al consumidor.

La gent va en augment o davalla?
Pens que l’afluència augmenta. El problema és que avui la gent ja no sap reconèixer les fruites i verdures de temporada. La gent cuina menys. El jovent no té temps de cuinar. Va als precuinats. I hi ha de tot durant tot l’any. Llavors es queixen que les mongetes van cares, però ho miren el mes de gener, quan no n’és el temps. Hem de recuperar la relació del producte amb la seva temporada.