L'OTAN admeté ahir que pogué causar víctimes civils en dos atacs
llançats el 14 d'abril al sud de Kosovo, però exposà les
conclusions d'una investigació que indiquen que molts, si no la
majoria, dels més de 70 morts albanesos que li imputa Belgrad no
els causà l'Aliança. Un dels bombardeigs fou contra un petit grup
de vehicles militars en el nord de Djakovica, i l'altre, en el
sud-est, contra un llarg comboi també identificat com a militar en
un principi, atac que fou interromput quan se sospità de la
presència de vehicles civils a la rereguarda de la columna.
«És possible que en ambdós casos es registrassin víctimes
civils» com a resultat dels bombardeigs aliats, digué el general de
brigada nord-americà Daniel Leaf. Aquesta és la primera vegada que
l'OTAN reconeix haver pogut causat víctimes entre civils albanesos
en el segon dels escenaris, el llarg comboi que anava pel sud-est
de Djakovica, encara que digué no tenir constància total d'això i
molt menys la possibilitat de comprovar el nombre de morts.
L'aviador exposà diferents raons per les quals l'OTAN no accepta
que es doni la responsabilitat dels 70 o 80 morts que li atribueix
Belgrad. En el primer atac, el pilot donà per fet que els vehicles
als quals disparà eren militars i havien participat en la crema
d'alguns pobles, després de sobrevolar la zona. «L'associació dels
vehicles amb les cases incendiades va fer que aquests fossin un
objectiu militar legítim», digué ahir el general de brigada
Leaf.
Un F-16 llançà una bomba que ferí uns del vehicles i llavors
sortí de l'àrea per anar a proveir-se de combustible i donà les
coordenades de l'atac a un altre aparell. Aquest segon aparell
llançà una altra bomba devora del primer blanc però «es va produir
una gran explosió secundària» en un edifici veí, que l'OTAN
atribueix al fet que les forces sèrbies oculten combustible en
cases i altres llocs d'ús civil per evitar-ne la destrucció per la
campanya aliada. Leaf no descartà que en aquesta explosió hi pogués
haver morts civils que es trobassin en aquest edifici, probablement
obligats pels serbis.
Poc després, un altre equip de caces descobrí un llarg comboi,
«més de cent vehicles», que transitava per la principal carretera
al sud-est de Djakovica.
«Hi ha una llarga i completa discussió entre els avions que
prenen part a l'operació per decidir si es un objectiu legítim, si
es tracta de personal militar o de refugiats civils, però diferents
factors intervenen a la seva decisió d'atacar», assenyalà Leaf.
El primer, el fet que 20 vehicles de l'avantguarda tenien totes
les característiques de ser militars, pel seu color, forma i
velocitat, així com la distància entre ells. El pilot rebé a més la
confirmació que era un «comboi militar» de l'EC-130, l'avió de
control i comunicacions. Així, llançaren l'atac. Llavors, l'EC-130
de control demanà als pilots de l'A-10 que estaven actuant que
verificassin de nou la identitat dels blancs, perquè als serveis
d'espionatge els resultava poc habitual que els serbis anassin en
combois tan llargs.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.