Tant Caixabank com Bankia (hereva de l'antiga caixa valenciana Bancaixa) són dos bancs que tenen en compte el català en la seva operativa però, amb el temps i després de cada procés de fusió, han anat descuidant el tractament del client de llengua catalana.
El servei de queixes de la Plataforma per la Llengua fa temps que recull disconformitats amb totes dues entitats. Per exemple, de Caixabank han tengut constància que no forma prou el personal en llengua catalana o que amb la fusió amb altres organismes s'ha relaxat amb la formació lingüística dels treballadors. De Bankia, han rebut indicacions que els caixers no personalitzen l'experiència lingüística, així com un malestar amb l'atenció telefònica. Amb aquest darrer banc, la Plataforma per la Llengua hi ha iniciat recentment converses per a trobar solucions a aquests problemes.
Tanmateix, l'ONG del català ha recollit un malestar comú dels dos bancs: diferencien entre 'català' i 'valencià' en les opcions lingüístiques de bona part dels seus productes (webs, caixers automàtics o algunes apps). Tot i que els continguts de l'una i l'altra versió lingüística són pràcticament idèntics, amb aquesta política les dues entitats perpetuen el foment de la fragmentació de la llengua catalana, atès que afavoreixen que la clientela d'aquestes entitats tenguin dubtes i inseguretats sobre la unitat del català. Així doncs, la Plataforma per la Llengua demana als dos bancs que, independentment de com concretin les negociacions, facin un esforç d'eficiència, no mantenguin dues versions lingüístiques gairebé idèntiques i atenguin amb normalitat en la nostra llengua en una única versió lingüística, amb la variant geogràfica que considerin més adient.
El president de l'ONG del català, Òscar Escuder, ha manifestat que «mantenir dues versions del web o dels caixers de la mateixa llengua és una manera de tractar els seus clients amb desprestigi. De ben segur que si decidissin publicar un web en murcià, un en argentí i un en andalús, els clients de parla castellana així ho farien notar, però amb el català tot s'hi val. Cal que la principal entitat bancària dels territoris de parla catalana tracti els seus clients amb la dignitat que es mereixen».
8 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Algú els hi pot dir als de Bànkia que tenen l'edifici tort?
Més osbvi: I som molts més, del que et penses i dius...
Obvi. Seguro que los has dejado en un estado de angustia permanente. Si no pueden disponer de tus dineros, no hay posibilidad de hacer nada. Fracaso total.
Esperar sentados...
En qualsevol cas, el distanciament de Catalunya-Balears-Valencia ja està condemnat. Un dels comentaristes "inevitables" d'aquest diari, ja dona per fet que la Seu acabarà ben aviat a Madrit. Alea jacta est.
Per favor... A mi què m´és el que facin les financeres estrangeres? Ni un € meu no manejaran.
¡Ay! si, que no nos fallen, por favor. Solo pensar que nos pueden fallar, he pasado la noche en vela. Son las 8,45 y ya lo he hecho todo. Ya os podéis imaginar a qué hora me he levantado. Si, que no nos fallen, por favor. Si nos fallan en todo lo demás, incluso poniendo a la calle al 50 por ciento de la plantilla, lo vamos a perdonar.
Sí , per favor, que no ens fallin en aquest sentit!