TW
6

El passat 18 de juliol el veí de Beniparrell (País Valencià) F.P. va telefonar al seu centre de salut per a demanar sobre els resultats d'una analítica del seu pare: «Bon dia, quan estarà l'analítica del meu pare?». L'administrativa que va atendre la telefonada li va exigir que li parlés en castellà amb l'afirmació: «¿Qué dice? No le entiendo». Quan el pacient va reclamar que tenia «tot el dret a parlar valencià» l'administrativa va respondre que no l'entenia. Així ha denunciat els fets la Plataforma per la Llengua.

«La treballadora pública es va negar a escoltar una breu expressió en valencià d'un pacient i li va exigir que s'expressara en castellà, un fet que és il·legal, perquè no existeix cap obligació de parlar castellà», ha explicat l'ONG del català.

Des de la Plataforma per la Llengua es considera que l'administrativa va manifestar uns «prejudicis lingüístics impropis d'una treballadora del sector públic de la Generalitat Valenciana». L'entitat, a més, ha volgut recomanar a l'administrativa que atén les telefonades que realitzi un curs de català.

La Plataforma per la Llengua considera «extremadament urgent» que es garantesqui la competència lingüística de totes les persones que atenen el públic en la sanitat pública, i per això s'organitzin cursos que permetin que els drets lingüístics dels catalanoparlants es respectin. «Organitzar activitats formatives per a garantir-los és un deure legal recollit en la disposició addicional segona del Decret 61/2017, de 12 de maig, del Consell, pel qual es regulen els usos institucionals i administratius de les llengües oficials en l'Administració de la Generalitat», han explicat.

Igualment, des de la Plataforma per la Llengua també es considera necessari que la Conselleria «informi l'administrativa sobre els drets lingüístics del poble valencià i crear un protocol per evitar que aquestes situacions es tornen a repetir».

El portaveu de la Plataforma per la Llengua al País Valencià, Manel Carceller, ha assegurat que la discriminació en l'atenció sanitària a un pacient pel fet de parlar la seva llengua és «un cas d'incompliment de les obligacions d'una treballadora pública». «No podem creure que una treballadora pública no entenga quatre paraules bàsiques en valencià. Ens trobem davant d'una clara discriminació per valencianofòbia, i això és tan greu com una per raó de raça, religió o política. Això és més evident quan la treballadora ha mantingut prèviament converses on el pacient parlava en valencià sense cap problema».

La Plataforma per la Llengua afirma que «negar l'atenció sanitària a un ciutadà pel fet de parlar valencià és un cas de discriminació que vulnera la legalitat de l'Estatut d'autonomia valencià, la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV) i fins i tot l'article 14 de la Constitució espanyola».