TW
3

Aquest diumenge Guadassuar ha tancat el quart cap de setmana de Trobades amb la participació de 30.000 persones. Vuit comarques ja han celebrat les Trobades d’Escoles en Valencià. La Ribera, la Marina Alta, el Baix Vinalopó i el Baix Segura, la Vall d’Albaida, l’Alacantí, l’Horta Nord, les Valls del Vinalopó i València ciutat, han creat «un teixit social tan potent» que ha sigut capaç de reunir més de 119.000 persones en les nou festes per la llengua desenvolupades fins ara. Comunitats educatives, associacions de mares i pares, famílies, associacions populars, ajuntaments, comerços, es posen d’acord per organitzar una celebració amb el valencià com a lligam i l’escola com a centre.

'Construïm la Igualtat Lingüística'

Escola Valenciana ha declarat el 2017 l’any per la igualtat lingüística amb l’objectiu que «la societat valenciana es faça el propòsit de millorar la situació del valencià, amb iniciatives capaces de canviar determinades actituds lingüístiques i corregir els condicionants socials i culturals que minoritzen la nostra llengua», segons ha declarat el portaveu d’Escola Valenciana i president de la Coordinadora d’Ensenyament en Valencià de la Ribera, Joan Cortés. En aquests termes, la igualtat lingüística «aspira, a través d’una llei específica, a promoure el coneixement per igual dels dos idiomes cooficials, amb més motiu entre funcionaris i funcionàries, per mitjà de la seua doble competència lingüística».

Amb tot, la igualtat lingüística que planteja Escola Valenciana és «una oportunitat per restaurar l’equilibri entre comunitats lingüístiques en tot el territori valencià», ha expressat Joan Cortés, i ha volgut insistir en què aquesta iniciativa es desenvoluparà: «Sense imposicions quimèriques, sense excepcions negacionistes de la nostra diversitat, sense intransigències ni atrinxeraments. El valencià sempre ha estat una llengua d’acollida, un pont per a la convivència ciutadana basada en els valors democràtics».

'En valencià, creixem'

Les 19 Trobades que es fan enguany arreu del país, porten el lema ‘En valencià, creixem’. Així, «en Escola Valenciana volem afirmar que el valencià és un factor de creixement social, de vertebració territorial i d’impuls d’un model de convivència ciutadana oberta, tolerant, diversa i crítica», ha esbossat Joan Cortés en el marc de la trobada de Centres en Valencià de la Ribera.

Per la seva banda, el representant d’Escola Valenciana, Natxo Badenes, ha expressat amb aquestes paraules quina és la finalitat de l’entitat cívica al llarg del 2017: «El concepte d’igualtat ha d’impregnar cadascun dels projectes socials que desenvolupem i ha de servir perquè el valencià siga el vehicle, no només de l’ensenyament, sinó de les iniciatives que contribuïsquen a aconseguir un benestar social vinculat a un model econòmic no mercantilista. En el nostre model transversal de futur, l’educació i la cultura són els instruments per transformar realitats a la mesura de les persones. Perquè, com assumia Joan Fuster, fent-se ressò de Protagores, “l’home —la humanitat— és la mesura de totes les coses”».