TW
24

Amb uns beneficis de prop de 500 milions d’euros, els aeroports de Barcelona i Palma sostenen econòmicament la resta d’infraestructures que té Aena a l’Estat espanyol. Així, llevat de 13 aeroports amb beneficis discrets (només els canaris arriben als 70 milions d’euros), els 30 restants són totalment deficitaris. En aquesta llista no s'inclouen els aeroports que no pertanyen a AENA, com el de Castelló o el de Ciudad Real, pràcticament inactius.

Aquest divendres AENA ha fet públics els resultats de l’exercici 2014. La sortida a borsa de l'empresa ha obligat la companyia a fer un exercici intens de transparència i ha facilitat els comptes aeroport per aeroport.

L'aeroport amb més passatgers, Madrid-Barajas, és també el líder per ingressos i per resultat brut d'explotació, si no se li imputen les amortitzacions de les inversions, però si es tenen en compte els costs de les amortitzacions, Madrid registra pèrdues. En aquest sentit cal recordar que a Madrid es va crear una infrastructura descomunal, la T4, que encara no està totalment ocupada. I també és important destacar que Madrid és l’únic aeroport que té permís per tenir un hub intercontinental (aquest és el gran entrebanc que l’Estat espanyol posa a l’aeroport de Barcelona perquè les grans multinacionals s’hi instal·lin).

Per tant, Barcelona és per ingressos –abans d’impostos–, l’aeroport que, sens dubte, dóna més beneficis a l’Estat espanyol, seguit de Palma. Barcelona-El Prat, que ha rebut comparativament menys inversions i, per tant, té menys amortitzacions i despeses financeres a què fer front, és amb diferència l’aeroport que més guanya. Aconsegueix un resultat de 339 milions, cosa que multiplica per més de 12 els 27,5 milions de Barajas. El segon aeroport amb un major resultat és el de Palma amb 159 milions de guanys.

Pel que fa als altres aeroports que obtenen beneficis, els de les Illes Canàries també figuren entre els més destacats: Tenerife Sud (73 milions), Gran Canària (70). També obtenen beneficis o són autosuficients els principals aeroports dels Països Catalans: Alacant, Eivissa, València o Girona.

Al costat contrari trobam els aeroports que registren més pèrdues: La Palma, Santiago, Vigo, Saragossa, Pamplona, Vitoria, Melilla, Jerez, Valladolid o León.

En el cas de les Balears i Catalunya la gestió dels aeroports és el paradigme del maltractament que reben aquests territoris per part de l'Estat espanyol, ja que els beneficis no retornen en forma d'inversions i facilitats.