Camps a la Sectorial d'Educació al Ministeri espanyol, aquest dijous. | Conselleria d'Educació

TW
11

El Ministeri d'Educació, Cultura i Esport planteja incloure exàmens d'anglès i de competències digitals a les oposicions a professor, segons es desprèn de la proposta enviada pel departament de José Ignacio Wert als principals sindicats del sector, amb els quals es reunirà el proper 29 d'abril per reprendre les negociacions del futur Estatut Docent.

En l'esborrany, al qual ha tingut accés Europa Press, Educació assenyala que «en la fase d'oposició dels aspirants, excepte en les especialitats d'idiomes moderns en els cossos de mestres, de professors d'Ensenyament Secundari, i de Professors d'Escoles Oficials d'idiomes, hauran de realitzar una prova d'idioma estranger en la qual s'acrediti un adequat nivell de domini de les destreses orals i escrites en l'idioma corresponent».

Aquesta proposta, segons el parer del coordinador de política educativa de STES, Augusto Serrano, «sona una mica rara» ja que , com ha puntualitzat, «no s'especifica el nivell». A més, ha lamentat que els futurs mestres es van a examinar d'una matèria -idiomes moderns, en al·lusió a l'anglès- «que no s'estudia en les carreres i que els alumnes hauran de buscar pel seu compte». En la mateixa línia, ha indicat que, en cas de tirar endavant aquesta proposta, no entraria en vigor fins al pròxim curs.

Una altra de les novetats del text indica que «en la fase d'oposició, d'acord amb el que s'estableixi en la normativa bàsica de desenvolupament, s'haurà d'acreditar, mitjançant la realització de les corresponents proves, la possessió dels coneixements específics propis de l'especialitat docent a la qual s'opta, l'aptitud pedagògica i el domini de les tècniques necessàries per a l'exercici docent».

Així mateix, segons especifica, «la fase d'oposició ha de permetre que s'acrediti per part de tots els aspirants una suficient competència digital, apropiada per a la pràctica docent».

Educació també assenyala que, «en el cas que l'ingrés sigui als cossos de professors tècnics de formació professional i al de mestres de taller, es pot exigir, a més una experiència professional en un camp laboral relacionat amb la matèria o àrea de les especialitats a què s'aspiri», una proposta que, segons el parer de Serrano, «encara té molts serrells en l'aire».

Mestres amb títol universitari
El text precisa que «per a l'ingrés al cos de mestres seran requisits indispensables estar en possessió del títol universitari de Grau en Educació Infantil o de Grau en Educació Primària, i superar el procés selectiu».

També s'exigeix estar en possessió del títol universitari de Grau i superar el corresponent procés selectiu per a l'ingrés en els Cossos de Professors d'Ensenyament Secundari, Professors de Música i Arts Escèniques, professors d'Arts Plàstiques i Disseny, i professors d'escoles oficials d'idiomes , així com en els cossos de professors tècnics de Formació Professional i Mestres de Taller d'Arts Plàstiques i Disseny, i el Cos de Catedràtics de Música i Arts Escèniques.

Precisament, aquesta setmana el president de la Comunitat de Madrid, Ignacio González, ha avançat que plantejarà a Educació que consideri la necessitat d'ampliar l'accés a les proves de mestre a titulats universitaris que no hagin rebut formació de Magisteri, de manera que puguin exercir com a tals.

Modificació dels plans d'estudi
Per la seva banda, des de FETE - UGT, assenyalen que les propostes d'Educació «han d'anar acompanyada de la transformació dels plans d'estudi de les Facultats d'Educació i d'una inversió suficient en plans de formació del professorat».

Alhora, alerten que «les noves demandes poden lesionar els drets de col·lectius de professors que estan de manera interina dins del sistema, així com dels acabats de graduar i dels que cursen el grau en l'actualitat, que podrien trobar en una situació de desavantatge per no haver rebut la preparació suficient per superar aquestes prova».

El sindicat afegeix que les propostes «pequen d'inconcreció» i considera que «el concurs - oposició s'hauria de basar en tres pilars», en al·lusió a la fase d'oposició que «s'ha de recolzar en la realització de proves objectives, la fase de pràctiques, «la nota ha de tenir un pes específic en la nota final», i la fase de concurs, que « s'ha de sustentar en una adequada valoració dels mèrits i l'experiència».