Els catedràtics Antonio Colom Cañellas, Petra María Pérez i Gonzalo Vázquez, del grup de pensament Siete. | J. L. Pino

TW
0

El catedràtic de Ciències de l'Educació de la Universitat de les Illes Balears (UIB), Antoni Colom, ha culpat les diferents lleis educatives «ideologitzades» de la manca de coneixement per la majoria dels estudiants espanyols de la Transició i la figura de Adolfo Suárez, així com a la manca de formació pedagògica del professorat que no fa ús de la premsa per tractar i comentar amb els seus alumnes els diferents esdeveniments.

Així ho ha assegurat Colom, que al costat del catedràtic emèrit de Teoria de l'Educació de la Complutense de Madrid, Gonzalo Vázquez i la catedràtica de la Universitat de València, Petra María Pérez , ha presentat aquest dimarts a Madrid 'Crítica i desmitificació de l'educació actual'. Aquest llibre ha estat escrit pel Grup SI(e)TE. Educación, del qual formen part aquests experts.

«Les lleis d'educació d'aquest país han tingut un fonament molt ideologitzat. Els polítics es creuen que les reformes educatives milloren l'educació i el que falten són lleis tècniques», ha asseverat Colom, després de reconèixer que els joves espanyols acaben Batxillerat sense saber qui és Adolfo Suárez, però tampoc sense estudiar la Guerra Civil i «fins i tot» la Segona República.

Així mateix, ha recordat les anomenades 'lliçons de coses' o 'lliçons ocasionals', dutes a terme en Pedagogia del segle XIX, que, fent ús de la premsa escrita, els professors analitzaven i comentaven amb els seus alumnes el que succeïa en aquell moment. Això, segons el parer d'aquests experts, és una cosa que no es fa en el sistema educatiu actual per la manca de formació pedagògica dels docents.

«Tot pautat i racionalitzat»
En aquesta línia, el professor Vázquez ha assenyalat que en el model d'ensenyament espanyol «tot està pautat i racionalitzat», de manera que «ofega» l'autonomia del professor i dels centres i ha recordat que l'anècdota atribuïda a Napoleó, que en meitat de les batalles preguntava l'hora per saber «què estaven en aquell moment estudiant els nens a França». «Aquesta mania d'intromissió de l'Estat o les autonomies per determinar els percentatges en la definició dels currículums ofega l'autonomia pedagògica», ha assegurat.