Imatge d'ahir de dos passatgers d'Spanair a l'aeroport de Madrid. | SUSANA VERA

TW
0

Spanair ha presentat aquest dilluns als jutjats de Barcelona el concurs voluntari de creditors amb un passiu de més de 300 milions d'euros, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

El jutjat mercantil número 10 de Barcelona serà en l'encarregat de tramitar el concurs, després que aquest matí el seu president, Ferran Soriano, confirmàs que el cap de setmana han demanat el material, assessorats pel bufet Roca Junyent, per presentar el concurs després de la cessació d'operacions.

Al costat del concurs voluntari d'Spanair, també s'ha presentat un concurs necessari per part dels diferents creditors, que es tramitarà en la mateixa causa al Jutjat mercantil 10.

La secció sindical de Sepla a Spanair ha informat, en un comunicat, que aquest dilluns han sol·licitat el concurs necessari perquè els pilots de la companyia "portin el pes del concurs" en detriment de la companyia".

"Hem de ser molt diligents i fer-ho tot molt ràpid", ha assenyalat Ferran Soriano en RAC1, que ha indicat que l'aerolínia aconseguirà generar actius amb el retorn dels avions, tots ells de lloguer, a través, per exemple, del retorn de dipòsits.

El tancament d'Spanair, que afecta a més de 2.000 treballadors directes, ha deixat a terra aquest dilluns a 15.386 passatgers, 8.860 d'ells a Barcelona, segons dades de la companyia.

L'aerolínia catalana deixa d'operar 143 vols previstos per a aquest dilluns, 85 d'ells amb sortida o arribada a Barcelona, 56 a Madrid i dos a altres aeroports.

83.000 afectats en la primera setmana

En total, 83.000 passatgers es quedaran sense volar amb la companyia en la primera setmana de cessació d'operacions, des de la nit d'aquest divendres fins al divendres 3 de febrer.

Divendres a la nit, Spanair va comunicar que es quedava definitivament a terra, un fet que des del sector era un desenllaç anunciat, ja que a la complicada conjuntura, que ha convidat a moltes aerolínies a integrar-se, s'ha sumat la impossibilitat de casar-se amb un soci per garantir la seva viabilitat.

La companyia, fundada el 1986 i controlada per institucions catalanes, va prendre aquesta decisió davant de la impossibilitat de firmar una aliança i després de l'anunci del Govern que no posarà més fons públics en la companyia, enterrant així un projecte d'aerolínia "de país" que estava anomenada la gran basa per aconseguir un 'hub' a l'Aeroport de Barcelona.

Notícies relacionades

Pla d'emergència

Soriano ha assegurat que Spanair tenia preparat un "pla d'emergència" davant de la possibilitat de què els accionistes, és a dir, Ieasa -formada per Avançsa, Volvat 2009, Iticsa, Fira de Barcelona, Catalana d'Iniciatives i Cimalsa- deixàs d'invertir en la companyia.

El president d'Spanair ha admès que el que va precipitar el tancament de l'aerolínia va ser la negativa de la Generalitat a continuar invertint, el que va prevaler per sobre de la retirada de Qatar Airways.

"Que Qatar es retirava se'ns va comunicar divendres, però el més important va ser que els accionistes, la Generalitat entre ells, van decidir no aportar més diners, i llavors va ser quan vam haver de prendre decisions", ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio recollida per Europa Press.

"Sempre hem tingut la Generalitat recolzant-nos, però hi ha un moment en què decideix que ja no s'ha d'empènyer més aquest projecte. I no solament l'executam, sinó que ho entenem perfectament", ha admès Soriano.

Soriano ha reiterat que Qatar Airways no era l'única opció que contemplava Spanair, encara que era la que havia avançat més, arribant a firmar documents i dissenyant un pla de futur.

Tanmateix, ha insistit que els possibles socis industrials van deixar de tenir importància davant de la retirada de suport de la Generalitat: "En el moment en què els accionistes decideixen que ja no volen treballar-ne més és irrellevant quants possibles socis hi havia. No és una qüestió de quines opcions han fallat i per què, si no la decisió dels accionistes de continuar empenyent el projecte".

Manca de temps

Ha explicat que es va fer molt treball durant l'últim mes per trobar solucions i garanties per als potencials accionistes, però que no es va trobar una solució satisfactòria, i ha assenyalat que "si hi hagués hagut més temps o les condicions de l'entorn haguessin estat més favorables, hauria estat més probable trobar un soci".

Així mateix, ha afirmat que les decisions "podrien haver estat diferents si no hi hagués hagut el soroll que hi va haver divendres", ja que ha reiterat que el tancament abrupte de l'aerolínia va ser a causa dels rumors, que condicionaven la seguretat aèria, a causa de la incertesa generada en els treballadors.

El president d'Spanair ha explicat que la companyia ha pagat 1.000 euros a tots els seus treballadors, i que la resta s'abonarà "l'abans possible", i ha manifestat que és possible que hi hagi ofertes d'altres aerolínies per absorbir part dels seus empleats.