El Govern central ha anunciat aquest dilluns que suspèn els concursos de licitació dels aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat i que treballa des del passat cap de setmana en un nou model de gestió aeroportuària que contempla l'entrada de capital privat més endavant, segons ha avançat la ministra de Foment, Ana Pastor, en roda de premsa.
Pastor justifica la decisió de la cancel·lació dels concursos, la licitació dels quals culminava el pròxim 31 de gener, en les "desfavorables" condicions dels mercats que podrien deteriorar el valor dels actius del gestor aeroportuari.
Segons ha explicat la ministra, els treballs que han començat aquest cap de setmana se centren en "posar en valor" l'ens públic per a posteriorment donar entrada al capital privat.
"Les condicions actuals dels mercats són clarament desfavorables i desaconsellen la continuïtat del procés, ja que podria provocar que es reduïssin el nombre d'ofertes competitives i fins i tot el preu a ofertar per ambdues concessions, el que suposaria una pèrdua d'imatge i de valor d'actius que seria irrecuperable", assegurà Pastor.
Els set consorcis que licitaven pels dos principals aeroports de la xarxa estatal -liderats per FCC, Acciona, Ferrovial, Aeroports de París, la firma d'inversió GMR, Abertis i el grup San José- tenien fins al pròxim 31 de gener per presentar les seves ofertes, després que el Govern de José Luis Zapatero decidís prorrogar tres mesos més el termini inicial davant les dificultats financeres de les empreses interessades.
Nou pla
Pastor ha afirmat que "la valoració d'Aena Aeroports s'ha anat deteriorant progressivament", i per això ha assenyalat que ja treballa en un "pla estratègic i de negoci" per "posar en valor" la companyia i donar entrada posteriorment al capital privat.
A més, Pastor entén que "AENA és més el tot que la suma de les parts" i que les licitacions que s'han anul·lat pretenien afavorir la competència entre ambdós aeroports "quan l'objectiu ha de ser afavorir-la perquè ambdós competeixin amb els grans hub europeus".
"La visió estratègica no es veuria potenciada si se segueix endavant amb l'actual procés de concessions privades dels dos principals aeroports de la xarxa, Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat", assegurà la ministra, qui també va afirmar que "el valor que atorga al conjunt de l'Estat es veuria clarament disminuït si es disgregàs la seva gestió en aeroports de forma individualitzada".
Cohesió i participació de les comunitats
Amb aquesta decisió, també queda clara l'aposta per la cohesió territorial en el nou model, ja que els aeroports tenen un destacat paper en la matèria, en especial en aquelles comunitats autònomes en les quals s'ubiquen els aeròdroms.
És per això que advoca per trobar "fòrmules de participació" de les comunitats autònomes en les decisions estratègiques de manera que s'integri el desenvolupament dels aeroports al context de les seves competències. A més, Pastor destaca que els aeroports no aporten només beneficis econòmics sinó que ha destacat la "rendibilitat social" i el dret dels ciutadans a tenir accés al transport aeri.
Pastor ha avançat, a més, que ja manté un "diàleg fluid" amb els representants dels treballadors, incloent els dels controladors. "Esper que les coses vagin per bon camí", afegí la ministra, que ha afirmat que el Govern de Rajoy aposta pel diàleg amb el col·lectiu.
Quant a la licitació de les torres, assegura haver demanat un document sobre la situació en la qual es troba el procés. En el futur "es prendran les decisions que donin més seguretat i que siguin més eficaces", ha recalcat.
Internacionalitzar AENA
El nou model d'AENA, per al qual no ha avançat un calendari, garantirà que l'empresa sigui líder mundial en eficiència i qualitat i amb capacitat per a la internacionalització de la mateixa.
L'objectiu del model serà "afavorir la vertebració i la cohesió" de l'Estat, assegurar l'existència d'una xarxa d'infraestructures aeroportuàries homogènia, amb capacitat i a preus competitius, la qual cosa és "clau" per a la indústria turística espanyola.
El model avançat per Pastor també pretén mantenir les possibilitats de desenvolupament dels treballadors a tots els seus centres de treball, aplicació de polítiques comunes en 'àrees claus del sector com és en el 'handling' i introduir practiques de gestió privada que permetin un augment de l'eficiència en la societat.
"Ha de permetre també modular la generació d'ingressos per a l'estat en funció de les necessitats existents", ja que segons les previsions de Pastor, es passarà de 204 milions de passatgers a la xarxa d'Aena Aeropuerts el 2012 fins els més de 337 milions el 2030, la qual cosa suposa un creixement del 75%.
Una major generació d'ingressos per la internacionalització d'AENA vindria tant d'una participació més intensa i directa en la gestió dels aeroports fora d'Espanya com també de la venda del 'know how' de la companyia mitjançant la comercialització de tecnologies i serveis aeroportuaris i de navegació aèria.
L'esmentada internacionalització podria recolzar-se en aliances comercials amb empreses espanyoles de tots els sectors, com a construcció, enginyeria o consultoria, el que suposaria, segons els plans de Pastor, generació de riquesa i llocs de treball.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.