Ruiz Gallardón, sortint del seu cotxe oficial, en una imatge d'arxiu. | Jaime Garcia./ABC.

TW
0

La decisió d'UPyD de renunciar als cinc cotxes oficials que corresponen als seus regidors electes a l'Ajuntament de Madrid ha encès el debat sobre l'oportunitat de destinar doblers públics a luxes que la majoria de mortals consideren innecessaris, i més en un moment de crisi com el que vivim. Precisament avui es reunirà la comissió tècnica integrada pels quatre grups amb representació a l'Ajuntament de Madrid (PP, PSOE, IU i UPyD) per abordar aquest fet i altres assumptes logístics. I arribaran a la reunió amb el compromís del batle, Alberto Ruiz Gallardón, de passar la "podadora" pel parc de cotxes oficials, de manera que dels 134 que hi havia fins ara en deixarà 113. Mantenir els 134 vehicles l'any passat va costar 5 milions d'euros als comptes municipals.

Amenaça terrorista

L'origen d'aquest boom de vehicles oficials es remet a l'atemptat que a final de la dècada dels 90 acabà amb la vida del regidor popular Alberto Jiménez Becerril. Fonts del PP han explicat que la clau dels cotxes oficials és la seguretat, ja que la seva atribució fou establerta pel batle José María Àlvarez del Manzano (1991-2003) quan es decidí que tots els regidors duguessin escorta a causa de les ameaces d'ETA. Des de llavors, l'Ajuntament de Madrid ha disposat d'una flota de 134 cotxes per als 57 regidors. El PP proposarà avui a la resta de partits que es limiti el nombre de vehicles a un per districte i àrea de govern, a més del que conservarà cada portaveu municipal i el batle.

En aquest context, el secretari general del PSM, Tomás Gómez, va subscriure dimarts que els regidors de l'Ajuntament de Madrid disposen de vehicle oficial per "seguretat" i explicà que la idea dels socialistes és "reduir tot tipus de despeses". Ara bé, "convertir els assumptes de seguretat en un debat públic o circ públic és perillós i té un punt de demagògia".

En total, fa un any els executius autonòmics tenien 1.438 cotxes oficials. Ajuntaments com Bilbao, Granada i Màlaga, fa mesos ja anunciaren la reducció de la flota, per insostenible econòmicament. L'Estat, mentrestant, ha reduït poc la seva flota, malgrat que l'oposició ho demanàs en una proposició de llei. Si el 2010 tenia 1.020 vehicles (401 depenien de l'Executiu central), per al 2011 n'hi ha 982 de pressupostats, 38 menys. Per conduir-los, el parc mòbil de l'Estat té una plantilla de 1.023 professionals i es calcula que l'Executiu estatal gastarà 1,39 milions de litres de combustible en desplaçaments d'alts càrrecs, 13.000 més que l'any passat.