El preu de la benzina assolí un rècord històric. | J.J. Guill

TW
4

Aviat tothom es desplaçarà a peu. La benzina no fa més que pujar i el litre ha assolit un màxim històric, després d'encarir-se per tercera setmana consecutiva fins als 1,285 euros. Així supera el rècord que registrà aquest combustible el 14 de juliol de 2008, quan es venia a 1,276 euros, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea. Amb aquests preus, omplir el dipòsit de benzina d'un cotxe (50 litres de mitjana) costa ara 64,25 euros, prop de 9 euros més que fa un any. En una setmana, el preu mitjà del litre de benzina s'ha encarit un 1,6% davant els 1,265 euros als quals es venia de mitjana fa set dies, quan va quedar a tan sols un cèntim del rècord.

Gasoil, també a l'alça

Per part seva, el preu del gasoil ha registrat aquesta setmana un increment de l'1,9%, fins a vendre's a 1,217 euros, cosa que situa aquest combustible a nivells d'agost de 2008. Des de començament d'any, aquests combustibles s'han encarit un 2,23% en el cas de la benzina i un 2,53% en el del gasoil, uns preus que tanmateix continuen sent inferiors als valors mitjans registrats a l'Europa dels 27 i a la dels 16 (zona de l'euro). Així, la gasolina sense plom de 95 octans costa a la UE-27 1,456 euros per litre i a la UE-16 es paga a 1,464 euros, mentre que el preu del gasoil d'automoció és d'1,316 euros i d'1,293 euros, respectivament.

Des de l'Associació espanyola d'Operadors de Productes Petrolífers (AOP) van explicar que el preu d'aquests combustibles no té relació directa amb la cotització del barril del petroli, sinó que depèn, en gran manera, dels preus de la gasolina i del gasoil en els mercats a l'engròs de la Mediterrània i del nord-est d'Europa.

Impostos

Un altre dels factors determinants en la formació dels preus dels combustibles són els impostos, que segons AOP suposen gairebé el 50% del preu de venda al públic. Així, l'augment dels impostos especials (II.EE) de la benzina i del gasoil de 2,9 cèntims el litre que va entrar en vigor el 13 de juny de 2009 i l'increment de l'IVA del 16 al 18% aprovat el juliol de l'any passat han estat clau perquè el preu d'aquests combustibles pugi. No obstant això, Espanya és un dels estats de la UE que menys grava els carburants, una llista que lidera el Regne Unit i Holanda en el cas de la benzina, i el Regne Unit i Alemanya en el del gasoil. En qualsevol cas, els analistes d'Atlas Capital no descarten un nou increment dels impostos malgrat la pujada dels combustibles.

El tipus de canvi euro/dòlar, factor que contribueix a l'augment

Els analistes de Citi recorden que un altre factor que ha propiciat la pujada del preu dels combustibles a l'Estat espanyol ha estat el tipus de canvi de l'euro/dòlar. Si en la setmana del 14 de juliol del 2008 l'euro costava 1,55 dòlars, en l'actualitat s'ha depreciat prop d'un 14%, fet que encareix el preu a què Espanya compra el petroli.