Aquest destaca el cas del Centre de control aeri de Madrid, per la importància dels números i la rellevància de Barajas en el trànsit de l'Estat, on "a les 17.38 hores AENA decideix tancar l'espai aeri quan només 2 persones, d'un total de 60, havien declarat que no estaven en condicions per controlar" i hi havia gent a la torre". "Moments abans, a les 17.20 hores, s'havia decidit reduir un 20% el nombre d'operacions per la falta d'aquests dos controladors, i 18 minuts després, amb l'assemblea del sindicat encara reunida, a les 17.38 hores local de Madrid van decidir 'rate 0' que fixa el tancament aeri per a Madrid quan només 2 persones no es trobaven en condicions", ha explicat.
El cas de les Canàries també supera la mitjana de més del 50% de vols i, segons Torrent, els aeroports canaris podien haver mantingut entre el 60% i 70% de les operacions, incloent totes les interinsulars -amb retards, això sí- i els internacionals que no tinguessin necessitat de passar per altres centres espanyols, cas dels vols africans i d'Amèrica del Nord i del Sud, ja que "encara que en aquells moments es remenava tancar el cinquè sector, dels sis habituals, hi havia 4 sectors garantits sempre per més del 50% de la plantilla".
Rajoy a Lanzarote
De fet, això hagués permès, sempre segons els controladors, el vol de milers de passatgers entre illes, entre ells el del president del PP, Mariano Rajoy, que aquell divendres es trobava a Lanzarote i pretenia viatjar a Gran Canària, i que no ho va poder fer. El líder popular va optar finalment per esperar l'obertura de l'espai aeri dissabte i tornar a Madrid. En el cas de les Balears, un altre dels centres turístics més importants del país, els controladors sostenen que AENA a Madrid va decidir tancar l'espai aeri a les "23 hores de divendres" quan encara es podia donar curs a més de la meitat dels vols. "Tot el món va estar en el seu lloc de treball tot el temps, i està tot cronològicament apuntat en l'informe de novetats i ho ha declarat ja en qualitat de testimoni el cap de sala a la Policia judicial", ha asseverat.
No es va fer per substituir ningú
A més, els tres coincideixen que tant a Madrid, les Canàries i les Balears com a la resta de centres de control AENA "no es va fer res" per substituir els controladors que s'acollien a l'article 34.4 de la Llei de Seguretat aèria que els insta a "abstenir-se d'exercir les esmentades funcions i de realitzar tals activitats de control aeri en cas de disminució de la capacitat física o psíquica requerida". Han explicat Cabo, Zanón i Torrent.
César Cabo preveu ja que la reacció d'AENA serà dir que els caps de sala, també controladors, "no van posar a tots els controladors que s'anaven acollint al 34.4 en les hores exactes sinó més tard", però es va mostrar convençut que si es tira d'enregistraments de cintes" i dels "videos de les pantalles es veurà que es van anar tancant els espais aeris abans i que els controladors es van anar acollint en molts casos al 34.4 posteriorment al tancament de l'espai aeri, per la tensió que això va generar, ja que no s'entenia què passava".
Es van atendre tots els avions que volaven
A més ha lamentat que s'hagi volgut comparar la situació del 3 de desembre amb la d'un metge que deixa obert a un malalt en l'operació i se'n va del quiròfan. "Cap avió no es va quedar donant tornades", ha asseverat a Europa Press. Zanón també ha volgut aportar la seva visió sobre això. "Fer aquesta comparació és una barbaritat. S'ha dit fins i tot que es van quedar ambulàncies a terra i és mentida. Sempre, fins i tot amb l'espai aeri tancat, hi va haver controladors, que no es van moure dels seus llocs de treball per assumir trànsit d'ambulància. Fins i tot amb 'rate 0', tot el món està en el seu lloc de treball tot el temps", ha defensat, perquè acollir-se al 34.4 "no suposa que el controlador se'n vagi a casa seva" sinó "que se li assignin altres tasques que no siguin controlar avions".
A les Canàries, Torrent defensa el mateix. "A les illes van circular avions militars i d'ambulància. Hi va haver després de tancar l'espai aeri una ambulància a La Palma i un altre vol per trasplantament d'òrgans. Igual que un altre vol militar a Lanzarote; ho controlam nosaltres", ha dit.
6 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
MIrau si té dies l'any i precisament aquell dia Rajoy era a Lanzarote. Segurament ja havia començat el pont festiu.
La culpa de tot la tenen els que volien viatjar en avió i que no es manifestaren en favor dels controladors.
El tancament no fou precipitat! No se'n recorden del desgavell que armaren! Cinics prepotents!
Això és que han llegit a "L'art de la guerra" que la millor defensa és un bon atac. Repartiran culpes arreu per tal de salvar el lloc de feina i el patrimoni, és comprensible, però tot i que el tancament de l'espai aeri fos, segons diuen ells, precipitat, això no els eximeix que van abandonar els seus llocs de feina.
Aquesta explicació d'Usca no ens resulta vàlida. Cal recordar que la pressió que s'acostumaren a fer els va dur a pensar que podien fer qualsevol cosa. Ells, aviciats a guanyar sous astronòmics i a fer poques hores de feina a conseqüència de tant de xantatge a governs que es manifestaren dèbils amb ells, encara no s'han conscienciat que les coses sempre tenen un límit i que no podien seguir armant-la tantes vegades i durant anys i anys!
Ai, déu meu! Al final en tendrem la culpa els usuaris! Ha arribat l'hora de fer un "mea culpa" però la vostra ira actua com una gran ràfega de vent que us apaga la llum de la intel·ligència!