Ara com ara, i com a president de torn del Consell de Transports de la Unió Europea, Blanco ha mantingut contactes amb els seus homòlegs de França, Anglaterra i Alemanya, i ha assegurat que de moment els responsables europeus han mostrat «total disposició» per a la reunió d'avui, una vegada que Eurocontrol faci les seves propostes sobre la situació del nigul volcànic i les seves conseqüències en el trànsit aeri europeu.
En roda de premsa després de presidir la Comissió Estatal de Seguiment d'Aeroports, celebrada al Ministeri de Foment, Blanco ha apuntat que els aeroports espanyols que estan operatius poden servir d'"entrada a Europa» i que des de la Península es facilitaran les comunicacions ferroviàries i terrestres perquè els ciutadans europeus afectats pel tancament d'aquests aeroports puguin arribar a les seves destinacions.
Punts de debat per a la reunió de Transports
Les principals opcions que es barallen van des de continuar amb la situació actual per la qual només es pot volar a les zones no afectades fins a traslladar la responsabilitat a les companyies aèries perquè siguin aquestes les que decideixin i assumeixin els riscs de volar o no, partint de les recomanacions dels experts, han explicat fonts comunitàries. Aquesta possibilitat és la que funciona als Estats Units i la que s'aplica en la Unió Europea per a altres escenaris com, per exemple, les tempestes.
Una tercera possibilitat, la més plausible segons les fonts, seria establir una zona tancada al tràfic aeri "molt menys limitada" que l'actual i mantenir uns "marges de seguretat" per no entrar a la zona "potencialment afectada" per la cendra.
El responsable de Transports, Siim Kallas, ha admès que l'actual situació "no es pot sostenir durant gaire temps, ni tan sols durant alguns dies més". No obstant això, ha subratllat que "no hi pot haver cap compromís en matèria de seguretat" i ha deixat clar que qualsevol decisió de reprendre els vols s'haurà de basar en "proves científiques".
Kallas ha justificat la decisió de tancar la major part de l'espai aeri al·legant motius de seguretat. "No es pot dir que sigui un fracàs d'Europa", ha insistit el comissari de Transports, que ha dit que l'UE s'ha limitat a seguir les directrius internacionals pactades el 2004 per l'Organització Internacional d'Aviació Civil per a aquest tipus de casos. "Els estàndards de seguretat no poden deteriorar-se, ha insistit.
Fonts comunitàries van valorar positivament els resultats dels vols de prova perquè "gairebé mai" no s'han trobat restes de cendra volcànica als motors i altres parts de l'aparell, però han admès que és un element "nou" que formarà part de les discussions d'aquesta tarda.
Els experts reconeixen les dificultats per avaluar una situació "tan excepcional" que no s'ha donat abans i sobre la qual els falten dades" per ser més precisos. "No sabem quina és la densitat (del núvol de cendra) que pot afectar o no a l'avió", han admès fonts comunitàries.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.