TW
0

Qualsevol vol a qualsevol banda. La pàgina web d'AENA permet seguir públicament tots els enlairaments, aterratges i trajectòries de tots els vols, fins i tot dels més delicats per a la seguretat, com són aquells en què viatja el rei Joan Carles i el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero. De fet, ofereix informació molt sensible, com pot ser la destinació, l'altura i els identificadors de les aeronaus. Tota aquesta informació privilegiada és a l'abast de tothom que tingui un ordinador i accés a internet. Tan sols ha d'entrar a la pàgina de l'aeroport de Barajas i clicar en el mapa interactiu del Renou, una eina online ideada perquè els veïns dels municipis propers a les pistes puguin conèixer i denunciar aquells avions que superen els límits de renou permès.
La web mostra, sobre un mapa de la regió i dels voltants, tots els avions que passen per damunt Madrid en un radi de 150 quilòmetres de l'areoport.

La pàgina conté dades identificatives i permet seguir la trajectòria no tan sols dels vols comercials que s'aturen a Barajas, sinó dels avions militars i civils amb origen pròxim o destinació a les bases de Torrejón de Ardoz, Getafe o Cuatro Vientos, a més dels dels helicòpters de la Policia Nacional que patrullen cada dia per sobre de la capital.
Entre els vols militars que aterren a Torrejón de Ardoz i se n'enlairen, es poden seguir els avions més exclusius del 45è grup de l'Exèrcit de l'Aire i les areonaus del Govern que transporten personalitats com el rei, Zapatero i els ministres de l'Executiu.

Totes les dades sensibles i les trajectòries d'aquests vols es faciliten amb 15 minuts de retard. Segons fonts d'AENA, aquesta demora "és suficient" per mantenir-ne la seguretat. No obstant això, aquesta diferència està allunyada dels 40 minuts de retard que ofereixen pàgines similars dels EUA i molt per darrere de les 24 hores amb què operen aeroports del Regne Unit com Heathrow i Gatwick. La gran diferència entre les pàgines d'internet del Regne Unit amb la d'AENA és que els portals britànics, a banda de facilitar menys dades dels avions comercials, no en mostren cap dels militars. De la mateixa manera, EUA ofereix vols civils, encara que omet molta més informació, com la identificació de l'areonau, la destinació i l'origen del vol.

Així, el petit lapse de temps de 15 minuts de la pàgina web de Barajas permet calcular la trajectòria estàndard de tots els vols, perquè els avions, una vegada que guanyen altura i se situen en el carril aeri, solen mantenir aquesta mateixa direcció al llarg de molts quilòmetres, segons assenyala el Servimedia i diversos controladors.
D'aquesta manera, a través de la web, qualsevol persona en qualsevol part del món pot seguir, per exemple, l'avió que transportà el rei dia 8 passat des de Madrid fins a Beirut gràcies a l'indicatiu del vol AME 4567 que s'enlairà de Torrejón de Ardoz.