154 persones perderen la vida en el fatidic enlairament de l'MD82 del 20 d'agost de l'any passat. | Efe - Arxiu.

TW
0

Un conjunt d'errades tècniques i humanes hauria provocat la tragèdia de Barajas l'agost passat. El nou informe interí de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC) sobre el sinistre d'Spanair del 20 d'agost de 2008, en què moriren 154 persones, destaca que la maniobra d'enlairament del MD82 es realitzà amb els slats i flaps replegats. Això constituiria una "configuració inapropiada" per a aquella fase del vol, per la qual cosa allò "més probable" és que els dispositius no fossin estesos per la tripulació durant l'enlairament. Concretament, la comissió considera que es depassaren tres barreres de seguretat que portaren a una configuració inadequada: la llista de comprovació per configurar l'avió, les llistes de comprovació per confirmar-ho i la verificació de la configuració de l'avió i els TOWS -sistema d'alerta sonor encarregat d'advertir la tripulació-, que no va alertar que era "errònia" en el moment de l'enlairament.

Així, d'acord amb el Manual d'operacions de la companyia, la tripulació hauria d'haver verificat el funcionament del TOWS en realitzar la llista de comprovació prèvia, cosa que segons relata l'informe "és molt probable" que no s'hagués fet. Això hauria provocat que no s'activàs l'advertència sonora i es confongués una ginyada -gir vertical sobre el seu eix- de l'avió amb una errada en el motor dret, fet que hauria provocat que l'aparell sortís de la pista. A més, l'estudi de les caixes negres ha permès saber que no es realitzaren altres comprovacions importants abans de l'enlairament. De tota manera, a punt de complir-se el primer aniversari de l'accident, encara no existeix un informe definitiu que aclareixi el succeït. Segons exposà ahir l'advocat de l'acusació popular, Javier Gallego, en aquest moment la investigació judicial està "bloquejada o paralitzada". Cal recordar que el comandant i el segon pilot eren Antonio García Luna i Francisco Javier Mulet. Ambdós residents a Mallorca i professionals respectats.

Blanco durà les recomanacions a la UE

El ministre de Foment, José Blanco, es comprometé ahir a posar en marxa les set recomanacions aportades per la comissió independent encarregada d'estudiar l'accident de l'avió d'Spanair, coincidint amb la presidència de l'Estat espanyol a la Unió Europea (UE). Blanco assegurà que "la presidència d'Espanya serà un bon moment per posar en marxa aquestes recomanacions", entre les quals s'inclouen implantar millores en l'àmbit del disseny i en el de les operacions, ja que es mostrà convençut que aquests consells ajudaran "a garantir més espais de prevenció i de seguretat", amb la intenció que accidents com aquests "no es tornin a repetir". A més, el titular de Foment també tingué paraules de record per a les 154 víctimes mortals i per als familiars, a qui envià "tot el seu suport", en un moment tan "dur" com aquest, en què es torna a recordar aquella tragèdia.

Decebedor

Per la seva banda, el Sindicat Estatal de Pilots de Línias Aèries (SEPLA) considerà "decebedores i amargues" les conclusions de l'informe efectuat per la Comissió d'Investigació i indicà que no "aporta res de nou" per esclarir els tràgics fets de l'agost del 2008.