TW
0

L'aviació comercial podrà sobrevolar determinades zones militars per reduir la durada dels vols, ja que es traçaran rutes més directes i curtes, segons afirmà ahir el ministre de Foment, José Blanco. La mesura forma part d'un programa de 29 millores que el Ministeri ha desenvolupat per augmentar l'eficiència del transport aeri reduint tant el nombre de trajectes com les emissions de CO2 a l'atmosfera. Blanco avançà ahir que la comissió interministerial de Defensa i Foment ha acordat un total de 19 propostes de reestructuració de l'espai aeri, de les 29 que s'havien formulat. Les millores han estat proposades en els darrers mesos pel Ministeri a través d'Aena i en col·laboració amb les associacions de companyies aèries.

La comissió aprova així una mesura que les companyies aèries reclamaven des de feia temps, com és que Defensa autoritzàs sobrevolar zones militars, tant espai aeri com terrestre, per no haver de desviar-se d'allò que seria la ruta més curta i eficaç. Segons el titular de Foment, aquestes 29 propostes garanteixen un potencial d'estalvi anual de 62 milions d'euros en combustible i de prop de 600.000 tones de diòxid de carboni a l'atmosfera, la qual cosa equival a les emissions de 62.000 persones a l'any. Algunes de les propostes, majoritàriament relacionades amb l'espai aeri de Sevilla i les Canàries, afecten els passadissos d'entrada i sortida i la creació de rutes alternatives i de nous espais aeris, a més de l'espai aeri de les bases militars de Morón de la Frontera (Sevilla) i Rota (Cadis).

Malgrat que algunes de les mesures entraran en vigor els mesos d'octubre i novembre, per a la majoria de reclassificació de les rutes caldrà esperar, almanco, fins a la primavera de l'any vinent. Durant els mesos de març, juny i juliol de 2010 entraran gradualment en vigor les restants 19 mesures aprovades. En aquest sentit, des d'AENA explicaren que, després de la seva aprovació, les esmentades mesures han de ser remeses als corresponents organismes internacionals perquè tinguin coneixement del possible ús d'aquests espais fins ara militars.

El president de l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA), Felipe Navío, valorà ahir "molt positivament" una decisió que permet "reordenar l'espai aeri espanyol, amb rutes més directes, menys despeses en combustible, menys costos i menys impacte mediambiental". "Aquest tipus de mesures són les que necessita el sector per fer front a la crisi", recalcà el president d'AECA. No obstant això, també reclamà un "anunci oficial" de la posada en marxa d'aquesta mesura per part del Ministeri de Foment a les aerolínies.

Àlvaro Middelmann, director general d'Air Berlin per a Espanya i Portugal, expressava ahir la mateixa sensació que Navío i destacava la importància que la mesura es posi en marxa "com més aviat millor" i que pugui fer-se extensible a altres països de la Unió Europea. "Si vertaderament hi ha voluntat política, en qüestió d'un mes es poden tenir adaptades les cartes de navegació", apunta Middelmann sobre l'interès que les rutes puguin obrir-se enguany i en plena temporada turística.