TW
0

Han passat només tres dies des que el que semblava un petit accident es convertia en una tragèdia a l’aeroport de Barajas, amb la mort de 153 persones. Després de l’horror inicial, allò imprescindible ara és conèixer-ne les causes i això és el que tracten de determinar les investigacions.

En aquest sentit, aquest divendres es coneixien noves dades del sinistre, tot arran d’un vídeo proporcionat per AENA en què es veu exactament el moment de l’enlairament de l’avió d’Spanair. Segons aquest material, que ja ha estat vist pel president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, no es percep foc enlaire ni tampoc se sent cap tipus d’explosió. Així ho va explicar el president de Canàries, Paulino Rivero, en roda de premsa després de reunir-se amb el cap de l’Executiu, qui també va instar Rivero a deixar que la comissió d’investigació faci la seva feina.

El president del Govern comentà, a més, que en el segon enlairament "el pilot esgota al màxim les possibilitats de la pista". "Hi ha una prolongació de seguretat a la pista i sembla que l’avió no agafa l’altura que en situacions de normalitat estam acostumats a veure", va matisar.

El vídeo en qüestió també va ser vist pel coordinador d’AENA a Llevant, Nacho Knör, que va assenyalar que, al contrari del que s’apuntà inicialment, no s’aprecia cap incendi ni explosió quan l’aparell està enlaire i que la deflagració es va produir "en terra" revifada per les tones de combustible que portava.

Totes aquestes noves aportacions han fet que Zapatero recomani a Rivero esperar les conclusions de la comissió encarregada d’investigar les causes del sinistre. A més, li va subratllar la necessitat de "no deixar-se portar per sentiments, emocions ni especulacions". En aquest sentit, el president de les Canàries va assenyalar que confia plenament en la investigació i va demanar al president que es realitzi amb la "màxima transparència".

Transparència és just allò necessari, ja que tant si l’explosió fou abans com després de l’enlairament, alguna cosa no funcionava o no era correcta perquè el pilot s’arriscàs tant. Fou adequada la revisió prèvia? Aquest possible error humà és el que s’ha de determinar, juntament amb les condicions en les quals es trobava aquest model, amb 15 anys de vida. S’ha d’evitar tant com sigui possible que torni a passar el mateix.

Notícies relacionades

"Seria molt traumàtica una llarga investigació"

Amb aquestes paraules s’expressà el tinent fiscal de l’Audiència Provincial de Madrid i encarregat de la investigació de l’accident aeri d’Spanair, Emilio Valerio. "Seria molt traumàtic pels familiars de les víctimes que es prolongui el procés d’investigació", afirmà en roda de premsa.

Valerio assegurà, a més, que la Fiscalia procurarà que els tràmits jurídics "superin com més aviat millor els handicaps tècnics" que suposa esbrinar les causes de l’accident aeri, atesa la "sofisticació" de l’avió. El fiscal ha incidit que la investigació tècnica de l’aparell, com també el fet de concretar quines foren les circumstàncies exactes en les quals es va produir l’accident "són molt determinants".

Les causes, en un mes

Per part seva, el fiscal en cap de Madrid, Manuel Moix, va vaticinar que es tardarà més d’un mes a conèixer les causes que van originar la tragèdia aèria de Barajas i va indicar que serà un procés llarg, per la qual cosa va sol·licitar més cautela a l’hora d’oferir pronòstics sobre el temps que durarà.

Aquesta investigació recau sobre Aviació Civil, dependent del Ministeri de Foment, i se centra en l’anàlisi de les caixes negres de la nau i en la valoració d’altres dades tècniques, segons va explicar el representant del Ministeri Públic.

Precisament des de Foment, la ministra que encapçala aquesta cartera, Magdalena Àlvarez, va demanar comparèixer en el Congrés per informar de les circumstàncies de l’accident d’avió. Aquesta compareixença podria tenir lloc divendres que ve, segons asseguraven fonts de l’Exectiu.