TW
0

El ple del Consell de Seguretat Nuclear (CSN) ha acordat avui per unanimitat proposar al Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç l'obertura d'un expedient a la central nuclear d'Ascó I (Tarragona) per sis sancions, una d'elles màxima, que podrien suposar una multa de fins a 22,5 milions d'euros, degut la detecció de partícules radioactives a la instal·lació que el titular va tardar a comunicar cinc mesos, segons van informar Europa Press fonts del Consell.

Ara correspon al ministeri decidir si imposa la quantia econòmica màxima prevista (22,5 milions) per a aquestes sancions. El CSN entén que, encara que no ha existit dany a la població ni al medi ambient i l'estimació en termes de risc és “remota i de caràcter lleu”, s'han produït “errors significatius” en el control i el subministrament d'informació al Consell per part del titular de la planta, l'Associació Ascó-Vandellós (ANAV).

Superació del límit anual
Concretament, el Consell entén que s'ha d'imposar una sanció greu en grau màxim per emissió radioactiva amb potencial de superació del límit anual de dosi per a membres del públic en l'interior de la doble tanca de la central (article 13 del Reglament de Protecció Sanitària Contra Radiacions Ionitzants) i dels valors establerts en les Especificacions Tècniques de Funcionament (ETF) per a la restricció operacional de dosi per als efluents radioactius.

Així, s'identifica com un dels factors contribuents a aquesta emissió l'incompliment de la Instrumentació de Vigilància de la radiació, en “haver modificat el punt de tarat dels monitors de radiació TR-2605 i TR-2606 de l'edifici de combustible a un valor superior a l'establert en l'esmentada especificació”, segons informa el CSN en un comunicat.

Falta de control
Una sanció greu en grau mig s'aplicaria per incompliment del Manual de Protecció Radiològica (MPR) i del Reglament de Protecció Sanitària contra les Radiacions Ionitzants (RPSRI), en no establir el control de contaminació externa del personal una vegada descoberta la contaminació de l'emplaçament.

El titular tampoc no va classificar, ni va senyalitzar ni va delimitar radiològicament les zones de lliure accés de la central (no radiològiques) després de la detecció de les partícules calentes a les esmentades zones el 14 de març de 2008 i en dates posteriors.

Una altra sanció greu en grau mig respondria a l'incompliment de la Instrucció del Consell IS-10, sobre notificació d'esdeveniments de centrals nuclears en operació, per no notificar les troballes de partícules des del 14 de març fins al dia 4 d'abril. Aquesta sanció també recull l'incompliment de la Instrucció del Consell IS-14, sobre la Inspecció Resident, per no haver proporcionat a l'inspector informació “prompta i veraç” sobre la contaminació en zona de lliure accés des del 14 de març fins al 4 d'abril de 2008.

Igualment, una altra sanció greu en grau mig hauria suposat l'incompliment del Manual de Protecció Radiològica, per no deixar constància en els registres de vigilància de la contaminació trobada en zones de lliure accés.

A més, el CSN proposa una sanció lleu en grau mínim per incomplir la Instrucció del Consell IS-l0 sobre notificació d'esdeveniments al CSN al no haver-se emès el corresponent informe d'esdeveniment notificable (ISN) davant de la demanda d'actuació dels monitors TR-2605 i TR-2606 de l'edifici de combustible de la central nuclear d'Ascó I el 26 de novembre de 2007.

Així mateix, planteja una altra sanció lleu en grau mínim per incompliment del Reglament sobre protecció sanitària contra radiacions ionitzants, ja que no es van adoptar les mesures necessàries per minimitzar la probabilitat d'exposicions potencials el 21 d'abril de 2008 en permetre la sortida de l'emplaçament d'un camió de ferralla que contenia partícules radioactives.

A més, el CSN considera que es va produir també un incompliment de la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses.