Bono va explicar les raons de l'accident.

TW
0

El ministre de Defensa, José Bono, durant la seva compareixença en el ple del Congrés dels Diputats per parlar de les investigacions del seu departament sobre el sinistre del Yakovlev 42 en el qual van morir 62 militars espanyols, va denunciar que en la contractació de la nau hi va haver fins a cinc mitjancers amb els quals es va aconseguir un estalvi «miserable» de 6.000 euros. A més va revelar la inexperiència del pilot, que d'altra banda portava volant gairebé 24 hores sense descans i que pel que sembla va confondre la pista d'aterratge amb una autopista.

El titular de Defensa va manifestar el seu convenciment que l'avió sinistrat no podia volar perquè tenia dues avaries greus: la caixa de registre de veu no funcionava i la caixa de dades no registrava adequadament l'estat de combustible. Sobre aquest particular, va recordar el dret de les autoritats espanyoles a revisar l'avió contractat, i que en no fer-ho van incórrer en falta. El titular de Defensa va denunciar que els metges espanyols van identificar els cossos en tres hores i vint minuts malgrat que per identificar els 190 cadávers de l'11-M es van necessitar 15 dies.

Quant a la identificació dels cossos, va explicar que hi va haver «presses» i «negligència» i va lamentar que s'obviassin dades identificatives importants com les aliances de moltes de les víctimes. Bono va recordar que l'Estat Major de la Defensa va decidir canviar el Tupolev, avió inicialment previst per a aquest mateix viatge i amb el qual els militars podrien haver viatjat directament a Espanya, pel Yak-42, principalment per raons econòmiques; un motiu que va considerar «miserable», ja que s'estalviaven únicament 6.000 euros.

El portaveu del Grup Popular al Congrés, Eduardo Zaplana, va lamentar el «linxament miserable» que s'està produint pel greu error que es va produir amb la identificació de les víctimes, que no es va produir ni tan sols «amb els crims d'Estat comès pels GAL». Zaplana va criticar a més que Bono mostràs una realitat parcial en ocultar coses com que el Yak-42 estava considerat com el tercer tipus d'avió més segur, ja que fins i tot «ha estat utilitzat la setmana passada per a la visita a Espanya de la presidenta de Letònia».