El Ministeri de Defensa, que presideix Federico Trillo, admet, en el document que tanca la informació prèvia sobre l'accident del Yak-42, l'existència de queixes de comandaments militars que «posa en relleu que el servei de vols de transport contractat no estava en les condicions òptimes». En l'informe, firmat pel coronel auditor instructor Ricardo Fortún, es recalca que a l'agència NAMSA, dependent de l'OTAN, «li'n corresponia la inspecció i el control».
L'instructor destaca al text la «incertesa» que suscita «el grau d'efectiu compliment de les clàusules del contracte que lliga NAMSA» amb el contractista aeri Chapman Freeborn -que al seu torn subcontractava els vols, entre els quals el del Yakovlev sinistrat- i es refereix a la manera en la qual es realitzaven els vols de transport i les assegurances.
Respecte dels primers, manifesta que «l'existència de queixes formulades per comandaments militars posa en relleu que el servei contractat no estava en les condicions òptimes que consideraven idònies, o bé per retards o bé per incompliments d'horaris que, si són injustificats, constitueixen motius apropiats per sol·licitar una penalització econòmica de l'adjudicatària» -cosa que es va fer en «alguns supòsits» des de l'Estat Major Conjunt- o «bé per afectar la distribució i l'ancoratge de la càrrega en vols compartits amb el passatge».
L'instructor afegeix «que el fet d'acudir a successives contractacions, en una operació habitualment practicada conforme als usos del sector, no allibera, sens dubte, Chapman de les obligacions contretes davant de NAMSA i és responsable de la correcta execució dels vols per part d'aeronaus que complissin tots els requisits imposats per la normativa internacional, tant pel que fa a documentació com al seu adequat manteniment i prestacions -assenyala-. I a NAMSA corresponia la inspecció i el control».
Quant als contractes d'assegurança, l'instructor considera «evident» la «inexistència d'una pòlissa d'assegurança que cobràs la quantitat mínima de 75.000 dòlars per passatger» que s'havia consignat. «D'aquesta manera -afegeix-, Chapman ha incomplert una obligació».
En l'informe redactat pel coronel auditor Fortún es destaca que l'agència NAMSA de l'OTAN assumia una «posició vigilant» de l'execució del contracte subscrit amb el contractista aeri Chapman Freeborn.
Es reconeix l'existència d'un total de catorze queixes de comandaments militars respecte dels vols i es recalca que Defensa només en tingué coneixement d'una abans de l'accident, la referida «al vol de 14 de maig del 2003 d'un Ilyushin (probablement es tractàs d'un Tupolev 154) en un trajecte Kabul-Villanubla».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.