El Govern central estudiarà extreure el fuel del Prestige mitjançant el bombatge

És la primera opció, és executable en nou mesos i té un cost de 230 milions d'euros

Els professionals del sector pesquer continuen protagonitzant manifestacions al carrer.

TW
0

El vicepresident primer i portaveu del Govern, Mariano Rajoy, anuncià ahir que extreure mitjançant bombatge el fuel dePrestige és la primera opció per «neutralitzar» el problema, operació que costaria uns 230 milions d'euros, encara que tampoc no es descarta confiar les restes del vaixell en cofres rígids.

El Comitè Científic Assessor féu públic ahir horabaixa l'informe de propostes que ha elaborat sobre la solució per al vessament, tot i que, segons va avançar Rajoy, la recuperació del fuel-oil mitjançant bombatge és la primera de les opcions que s'intentarà, per a la qual cosa es farà un estudi previ de viabilitat que costarà 50 milions d'euros i que durà a terme la petroliera Repsol, en col·laboració amb altres companyies estrangeres, europees i alguna d'americana.

En la conferència de premsa posterior al Consell de Ministres, va explicar que si aquesta solució no fos la satisfactòria, l'alternativa de confiar en cofres rígids les restes també requeriria d'estudis previs, que s'efectuarien en paral·lel i estarien acabats en el termini de tres mesos.

Atesa la complexitat del projecte, va assenyalar, el seu desenvolupament serà encarregat a un consorci d'empreses, que liderarà Repsol, i «segons la decisió final que es prengui s'hauran de contractar empreses d'enginyeria».

Després de declarar que «faran cas del que ha dit el Comitè Científic», Rajoy va assegurar que la millor opció, «i això m'ho diu fins i tot el meu sentit comú, és que no hi hagi fuel allà, encara que treballarem en les dues opcions».

Va declarar que de moment no està en condicions de fixar una data perquè comenci aquesta intervenció «sense precedents en la història», «absolutament nova, molt difícil i complexa», i que suposa un «desafiament inèdit», «ja que mai no s'ha intentat res a aquesta profunditat».

Preguntat sobre si la falta de precedents a la solució del problema obeeix al fet que mai no s'havia allunyat tant de la costa un vaixell d'aquestes característiques, el vicepresident va asseverar que «hi ha vaixells que fins i tot creuen l'oceà».

Sobre l'elecció de Repsol, Rajoy va dir que és una empresa espanyola i que «quan es va produir l'accident de l'Erika a França, se li va encarregar a la petroliera Total».

«Disposam d'un termini de tres mesos per procedir a l'exploració submarina de les restes del vaixell, per realitzar els estudis d'enginyeria i medi marí, els models tèrmics i oceanogràfics, les torres de conductes i canonades, i les modificacions dels robots que són necessaris per fer aquestes operacions», indicà el ministre.

Va descartar la possibilitat de construir un robot per realitzar les operacions, encara que va avançar que podrien modificar-se els que ja operen a prop de 3.000 metres de profunditat, una qüestió que es definirà en una setmana, va indicar.

Rajoy va recordar que «fins en aquest moment el robot que va treballar a major profunditat ho va fer a 2.800 metres, i aquí estam parlant d'una profunditat de 3.900 metres», per la qual cosa «s'haurà de veure si és possible la modificació d'aquests robots».

Per la seva banda, el Comitè Científic que assessora el Govern per trobar una sortida a les restes dePrestige calcula que es tardarien nou mesos a culminar l'opció recomanada d'extreure el fuel que es manté a l'interior del petrolier. Si es decidís l'alternativa d'encofrar les restes de l'embarcació, el termini previst arriba als dos anys. El pressupost rondarà en qualsevol cas els 230 milions d'euros.

El president del Comitè Científic, Emilio Lora-Tamayo, explicà que per extreure el fuel -que xifrà en 37.500 tones- seran necessaris tres mesos d'estudi de viabilitat, un mes per adquirir el material, un mes per comprometre l'equip i quatre mesos de bombeig. Respecte de l'alternativa d'encoframent en formigó, serien necessaris dos anys de procés.