Els resultats de l'estudi
Per cada vuit homes que apareixen a les notícies hi ha dues dones. Aquesta és també la proporció en què les dones arriben a ser protagonistes de les notícies o citades com a fonts de directa de la informació: 2 de cada 10.
Els mitjans reflecteixen una major paritat quan fan referència a determinades ocupacions i professions (estudiants, salut, serveis socials), però gairebé no deixen espai per als protagonismes femenins i rarament recorren a les dones per obtenir visions expertes.
Poques dones com a fonts expertes
Aquest sembla ser particularment el cas de la premsa escrita, que és el mitjà amb menys notes firmades per dones (23%), encara lluny de la ràdio (39%), i més encara de la televisió (77%). La major part de les notícies, un terç, s'enquadra en l'àmbit de les celebritats i els esports. Segons l'estudi, torna a aparèixer la mateixa proporció: dues dones per cada vuit homes.
El protagonisme femení només augmenta fins al 27% en àmbits com l'economia, que és el segon tema predominant de les notícies, o bé a la informació de caire social.
Els interrogants de l'estudi
La investigació planteja algunes qüestions: «Veritablement el 80% de l'expertesa sobre els diferents àmbits de l'actualitat està en mans dels homes?». «Els mitjans tenen dificultat per renovar les fonts d'informació?».
Les dones en imatges
L'estudi assenyala que en el terreny de la imatge es concedeix més importància a les dones, ja que és superior la tendència a il·lustrar la notícia amb una fotografia si aquesta està protagonitzada per una dona (35% dels casos) que si ho està per un home (28%).
Estereotips en la informació
La investigació recull també peces informatives marcadament estereotipades. Un exemple: La model vestida amb poca roba que serveix per il·lustrar un reportatge sobre l'arribada de la primavera amb «explosió de color».
Enquadrar la violència de gènere fora dels successos
El treball també es fa ressò de notícies amb consciència de gènere; peces que dediquen espai a l'esport femení, que interpel·len per igual a les dones i paren atenció a problemàtiques d'entorns professionals altament feminitzats, o bé que s'interessen per iniciatives «per acabar amb la violència masclista considerant aquesta com el gravíssim problema social que és, i no com una pàgina més a la crònica de successos».
Els mitjans analitzats
Dues televisions: Televisió IB3 i TV1
Cinc emissores de ràdio: COPE, IB3 Ràdio, Ona Mediterrània, RNE, SER
Cinc diaris: Ara Balears, Diario de Ibiza, Diario de Mallorca, Menorca Es Diari, Última Hora)
El dia escollit per dur a terme l'anàlisi no hi va haver cap afer concret que monopolitzés l'agenda informativa. Es tractava, per tant, d'un dia qualsevol a les notícies que ha servit per exemplificar allò que trobem quotidianament als mitjans de comunicació.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.