TW
0

Soria, exdegà de la Facultad de Ciències de la Informació de la Universidad de Navarra, ha dirigit l’equip de consultors —Carlos Enrique Bayo, Javier Errea i Ismael Nafría— que ha treballat al llarg de sis mesos amb l’empresa i la redacció del Diari de Balears per al seu rellançament.

Què trobau que ha estat el més difícil d’aquest rellançament?

—Potser trobar el perfil diferenciador de Diari de Balears, respectant a la vegada la seva història i experiència. A la gran diferència que suposa el fet de ser escrit en català s’hi han hagut d’afegir les singularitats de fer un periòdic per al segle XXI. Però totes aquestes dificultats s’han fet més fàcils per la sensibilitat davant dels canvis que han tingut l’editor, l’empresa i la redacció del diari.

Tenen futur els diaris escrits en paper?

—Sí que en tenen, si saben reinventar-se com ho ha fet Diari de Balears. Les circumstàncies que envolten els periòdics en tot el món són revolucionàries, complicades i difícils de dominar. Internet i les audiències més joves han introduït un gir copernicà en la demanda d’informació i d’entreteniment. Però els diaris han començat a conviure amb aquest vendaval i a conquistar el seu futur.

Algunes claus per a la supervivència dels diaris?

—Els periòdics locals tenen una millor genètica que no els nacionals o els globals per acomodar-se als canvis sociològics i als nous interessos informatius que són presents en les societats desenvolupades. És necessari saber dirigir-se a uns públics que han estat alfabetitzats en una cultura digital i gràfica. I s’ha d’entendre que el més valuós d’un periòdic, el seu avantatge competitiu, està en la seva redacció.

I les claus del rellançament del «Diari de Balears»?

—Apostar per ser l’alternativa a tots els periòdics que s’editen a les Illes. Intentar ser un periòdic d’avui i de demà, no un periòdic d’ahir. I fer que internet i paper treballin en clau, colze a colze, absolutament units, per assegurar així la participació de la seva audiència i el pols de les necessitats informatives en temps real.

Per què els diaris necessiten consultors?

Innovation treballa sempre a partir de la saviesa i l’experiència de les empreses i les seves redaccions. Ni tenim solucions màgiques ni les solucions cauen del cel. Qui sap més de les Balears, de la seva riquíssima història i tradició, de la seva manera de ser, viure i morir, és la gent d’aquí. Els nostres consultors tenen, en canvi, l’avantatge de no estar en el dia a dia del periòdic —és a dir, poden tenir més perspectiva i experiència internacional— i tenen el temps necessari per pensar en el futur; un temps que les redaccions no solen tenir, encarades amb la tasca exigent de fer tots els dies un periòdic. Quan s’uneixen forces s’arriba abans i millor als objectius del canvi.

------------

El projecte gràfic del dB

Notícies relacionades

Javier Errea (Pamplona, 1966), periodista i dissenyador, ha estat l’encarregat del projecte gràfic per al rellançament del Diari de Balears. President a Espanya de la Society for News Design (SND), coordinador del Congrés Mundial Malofiej d’Infografía i professor associat d’Edició i Projectes a la Universitat de Navarra.

Errea és autor de més de 40 projectes de disseny i redisseny de diaris i revistes, entre d’altres d’El Heraldo de Aragón, premi al diari regional més ben dissenyat d’Europa el 2003 i del Diario de Noticias, com al millor rotatiu local l’any 2004.

Els tres projectes recents amb Innovation —El Economista (Madrid), Expresso (Portugal) i l’Eleftheros Typos (Grècia)— han assolit els premis com a més ben dissenyats del món el 2007 i 2008 i de tirada estatal, el darrer el 2007. Dos més veuran ara la llum: l’àrab Al Bayan (Dubai) i El Heraldo (Colòmbia).

------------

Innovation, una consultoria de mitjans amb renom mundial

La renovació, la remodelació i el redisseny del Diari de Balears han estat confiats a Innovation, International Media Consulting Group, una companyia internacional amb seus a la Gran Bretanya, Espanya, Estats Units, Itàlia, el Brasil i l’Amèrica Central.

Innovation té ja 22 anys d’existència i disposa de devers 80 consultors internacionals de nombrosos països. És una de les consultories més conegudes de tot el món en el camp dels mitjans de comunicació, al qual està dedicada en exclusiva i en el qual ofereix solucions integrades per als diferents problemes que poden sorgir en les empreses.

Innovation té com a bandera una afirmació triple:

- D’empreses de mitjans a turbines informatives.
- De lectors a audiències.
- D’audiències a comunitats.

La consultoria desenvolupa plans estratègics de diversificació, convergència i integració multimèdia, sumant sinergies de premsa, ràdio, televisió i internet. Amb aquest fi, ha estat pionera a dissenyar, dirigir i desenvolupar models periodístics, models gràfics (de disseny) i models organitzatius per a les empreses i les redaccions de periòdics, revistes, emissores radiofòniques, cadenes de TV i portals i pàgines web.

Innovation no organitza just entrenaments per a editors i redactors del periodisme escrit, audiovisual i multimèdia, sinó que també dissenya la composició i l’organització de les noves redaccions multimèdia. A més, des de la seva fundació, Innovation treballa amb empreses familiars de comunicació en la resolució dels seus problemes organitzatius i successoris.

Simultàniament, la consultoria publica informes i newsletters sobre les tendències del desenvolupament i l’evolució dels mitjans de comunicació de tot el món. Concretament, elabora des de 1999 l’Informe anual sobre innovacions en periòdics per a la WAN (Organització Mundial de Periòdics), en les seves versions anglesa, espanyola, italiana, xinesa i àrab.

El 2008, Innovation treballa en 25 projectes a 14 països: Rússia, Ucraïna, Romania, Unió dels Emirats Àrabs, Grècia, Suècia, Espanya, Portugal, Mèxic, Veneçuela, Puerto Rico, Colòmbia, Hondures i el Brasil.