TW
0

Diari de Balears fa avui una passa de gegant: serà editat a tot color, amb un disseny renovat i uns criteris periodístics més àgils. L’aposta és important. Fa dotze anys, el consell d’administració de l’empresa acordà per unanimitat convertir el Baleares en Diari de Balears. Ara ha decidit donar-li un nou impuls en situar-lo en l’avantugarda de les tendències periodístiques. Diari de Balears és des d’avui un periòdic del segle XXI per a lectors del segle XXI, un diari dedicit a intensificar la relació amb uns lectors que exigeixen notícies i comentaris que enriqueixin la seva manera de conèixer i interpretat la realitat.

Nou diari
Des del passat mes d’octubre la Redacció i el Departament comercial treballam amb il·lusió en aquest projecte juntament amb la consultoria de mitjans Innovation, que ha redissenyat diaris arreu el món.

El primer que decidírem canviar va ser la capçalera, renovar el principal distintiu de la marca. Entre tots els anagrames que es posaren sobre la taula, dBalears va ser elegit gairebé a de manera unànime. Pocs dies deprés ja s’havia produït la identificació immediata amb el nou anagrama de tots els que treballam en el diari. Transmet de manera senzilla i directa l’essència del que ens disposam a fer.

Amb data d’avui disposam de més recursos que ara fa dotze anys i tenim, també, eines més modernes i veloces, així com un coneixement millor de les tecnologies que són al nostre abast. I, tanmateix, l’actiu principal d’un diari són els seus professionals, les persones que hi fan feina. Les màquines no creen diaris, ni els reparteixen, just ajuden a fer-los. La llista de redactors i col·laboradors de Diari de Balears s’ha incrementat en aquest temps de manera notable, com ho ha fet també la capacitat de la nostra rotativa i la potència del sistema d’edició. Ara tenim la possibilitat d’imprimir el diari a tot color cada dia de l’any i, també, la il·lusió d’informar tan bé com en siguem capaços.

I és que l’ordre a partir del qual explicarem l’actualitat és un factor important del nou dBalears. Durant el procés de maduració del projecte decidírem dividir la publicació en quatre grans blocs, a part de les planes d’Opinió. La primera secció que trobarà el lector serà Balears, amb informació política, de reportatges i local. A continuació vindran Ara, amb les notícies d’Espanya i del món; Esports i Cultura, amb els espectacles i les agendes. Es tracta, en qualsevol cas, de fer visible el batec de la notícia i saber-lo transmetre de manera directa, predisposant a la lectura des del titular.

També pretenem que cada plana interessi a la generalitat dels lectors, i no només a un col·lectiu o a un grup d’entesos. Les fotografies en grans formats ens ajudaran a transmetre aquesta intenció. Fins ara les imatges eren relegades amb execessiva freqüència a un paper secundari. La idea és canviar aquest criteri i donar-los tota la seva dimensió. Per fer-ho, serà necessari tenir un disseny molt més creatiu i ambiciós que l’antic, que hem emprat gairebé sense canvis durant aquests darrers dotze anys.

Internet
No tendria sentit una nova etapa sense atorgar un paper primordial a les noves tecnologies, i internet és una eina que ajuda a mesurar la salut democràtica dels mitjans. En la societat moderna, un diari no es pot limitar a fer arribar missatges als lectors, sinó que ha de facilitar que aquests hi interactuïn, que hi «responguin». Els periodistes ens hem de nodrir en moltes fonts, i el pensament dels lectors és una de les principals.

Notícies relacionades

A partir d’avui comença a funcionar la nova plana web de dBalears, amb més continguts i possibilitats que l’anterior. I, tanmateix, el paper principal que assignam a la web és el d’una porta oberta perquè els lectors ens ajudin a fer millor la nostra feina.

L’aposta d’internet es completa amb els blogs i els fòrums, on tothom és convidat i ben rebut. El concepte tradicional del periòdic, on les opinions dels seus articulistes o editorials eren pràcticament incontestables si no era mitjançant cartes al director, ha passat a la història.

Publicitat
El Departament comercial de l’empresa treballa a consciència, des de fa dos mesos, per donar la major visibilitat possible a les noves perspectives i a les noves realitats de dBalears. La campanya publicitària que s’ha confeccionat expressa, a més del canvi, la il·lusió que tenim per afrontar-ho. Les imatges no tenen res a veure amb la dels inicis, però mantenim l’eslògan amb el qual sortírem al carrer el primer de maig de 1996: «Parlam com tu». Avui no hem trobat cap altre frase que resumeixi amb tanta força i intensitat el que continuarem fent.

A diferència de fa dotze anys, el color té una presència dominant en aquesta campanya, en la qual han col·laborat de manera activa els integrants de la Redacció. Alguns, com na Daniela, surten retratats mentre juguen al seu esport preferit, el futbol; altres, com Antoni Mateu, deixant-se veure a l’hora de penjar la roba al pati de ca seva, en el cor de Palma. Així és la vida real de les persones, i amb aquesta senzillesa ens agradaria poder contar-la als nostres lectors.

Innovació
El projecte per al nou dBalears l’hem treballat amb l’empresa Innovación Periodística, que dirigeix el professor de la Universitat de Navarra Carlos Soria. La nova capçalera i el llibre d’estil de les maquetes són obra de Javier Errea, un dels periodistes de disseny més acreditats i premiats dins la nostra professió. En aquesta fase de gestació del projecte també ha estat decisiva l’aportació dels periodistes Ismael Nafría, per a la web, i la de Carlos Enrique Bayo, per imbricar nous criteris periodístics al nou disseny. No ha estat una feina fàcil, perquè els canvis són de molta envergadura i alguns, especialment delicats. I és que la nostra situació és com la de qui canvia de casa. La que estrenam avui té millors vistes, és més càlida i acolorida que l’anterior, però no la tenim gens per mà. Ens hi haurem d’avesar. Crec que durant un temps compartirem aquesta mateixa sensació amb els nostres lectors. Però aviat tornarem a trobar les coses a la primera, és a dir, la comoditat que només percebem a «ca nostra».

Primer diari en català
Fa dotze anys assolírem una fita històrica: fer un diari en català. Alguns pensaven que era una aventura impossible de mantenir. I, certament, els inicis varen ser complicats,com he explicat en altres ocasions.

La nostra llengua i el nostre diari s’encaren amb reptes importants en els pròxims anys. A pesar que de cada vegada hi ha més mitjans escrits en català, i també radiofònics i audiovisuals, totes les passes semblen insuficients davant el vertigen amb què es produeixen els canvis socials i l’empenta dels «mass-media» liderats pel cinema, en anglès, i la televisió, en espanyol. L’allau immigratòria dels darrers anys ha duit a les nostres terres persones de tota procedència, moltes d’elles llatinoamericans i d’altres arribades dels països més diversos, que tenen fins i tot problemes per expressar-se en castellà.

El canvi sociològic que ha experimentat la nostra comunitat aquests darrers anys ha estat formidable. El fet que els descendents dels nouvinguts estudiïn en centres públics o concertats en la nostra llengua ens anima a considerar que, en un futur, podran llegir el nostre diari amb la mateixa facilitat que un altre escrit en espanyol. El diari que feim ara ha de créixer amb la mirada posada en aquesta generació que es comunicarà de manera indistinta en català o castellà, i qui sap si també en anglès. Arribarà un dia en què fer un diari en la nostra llengua serà considerat una anècdota. Allò important serà el producte, l’exigència que estigui a l’alçada dels interessos ciutadans, que expliqui l’actualitat des de posicions independents, amb la mirada fixa en l’interès comú i el bé general. Arribats a aquest punt de normalitat, la llengua deixarà de ser un obstacle o un pretext per fer o deixar de prendre iniciatives. Serà en aquest moment quan cobrarà tota la seva significació la feina que haurem fet a Diari de Balears i a la resta de mitjans de comunicació que s’expressen avui en la nostra llengua.