He vist que des de diverses fonts del Govern de les Illes Balears, del partit que li dóna suport i d’adlàters d’ambdós, s’ha criticat que es fes "una vaga política", tot dient que les vagues només es poden fer “per motius laborals”. Aquest tipus de raonament va en la línia dels que volen fiscalitzar els llibres de text que es fan servir als centres educatius, dels que pensen que el professorat ha d’aplicar el TIL i no ha de tenir cap tipus de criteri a l’hora de realitzar la seua tasca, i un llarg etcètera. Si les coses anassin com diuen els actuals membres del govern de les Illes Balears, el cos de professors, o qualsevol altre cos de servidors públics seria un exèrcit. Confonen sistemàticament el funcionament dels cossos militars (o del funcionariat en les dictadures) amb la manera de fer dels funcionaris als països democràtics. Jo no he d’obeir l’inspector perquè ell té potestat de marcar unes determinades directrius, ni la directora del meu centre és la capitana de l’esquadró, ni els directors generals són els comandants o el secretari fa de tinent coronel. Som civils, encara que de vegades paregui mentida, i no estam sotmesos a la disciplina militar. Per això, tenim opinió pròpia, tenim potestat per expressar-la, solien dir que tenim llibertat de càtedra, i ningú no ens pot fiscalitzar tot això. Què s’han cregut, aquesta colla de xusqueros! Una conselleria d’Educació no és una caserna. Els professors no som soldats, ni tinents, ni sergents ni caporals. I ells no tenen cap tipus de jurisdicció “a la militar” sobre nosaltres.
Idò bé, les raons de la meua vaga són de dos tipus : polítiques i pedagògiques. Probablement, n’hi hauria d’afegir una tercera tipologia : les raons ètiques.
He fet vaga per motius polítics. Pens que un ciutadà condret no pot permetre que el govern del seu país vagi directament en contra de la seua llengua nacional, que degradi sistemàticament el concepte de llengua oficial, que s’excusi en l’ensenyament de l’anglès (tanmateix completament deficitari, tot s’ha de dir) per encolomar-nos més ensenyament en espanyol, que menyspreï la cultura de les Illes Balears i la llengua catalana, que es passi pel folre l’Estatut d’autonomia i la Llei de Normalització Lingüística i que s’escarrassi, indignament, per reduir encara més la migrada autonomia del nostre país pluriinsular. Per tots aquests motius, i per la continuïtat que tenen a la conselleria d’Educació, a la qual s’hauria de canviar immediatament el nom si hom volgués fer honor a la realitat, la meua vaga té un caràcter polític.
Lògicament, els al·lèrgics al sistema democràtic troben que no s’han de poder fer vagues de caràcter polític. Jo vull reivindicar, a través d’aquest paper, el dret a fer-ne. Només faltaria!
Al costat dels motius polítics, hi tenim els pedagògics. El govern de les Illes Balears degradaria tant com fos l’Educació a canvi d’espanyolitzar-la. Ja ho deia, el ministre Wert, que un dels objectius de l’Educació, a la nostra part del món, havia de ser el d’espanyolitzar els alumnes. Si a més d’espanyolitzar-los els asenam una mica, no hi fa res. Només aquesta manca de respecte a la pedagogia explicaria que s’hagués fet un decret del TIL absolutament apressat, sense suport econòmic i sense gaire fonament pedagògic, no per implementar el coneixement de l’anglès, sinó per fer entrar més castellà, ni que sigui amb calçador. Perquè les declaracions de la consellera Camps en el sentit que els vaguistes rebutjam l’anglès són pura i simple demagògia. Si alguns hem advocat ben clarament, públicament, per escrit, negre sobre blanc, per un sistema bilingüe en català i en anglès! Què diu, que som contraris a l’anglès? Personalment, estic perquè l’anglès sigui oficial a les Illes Balears. Com es pot ser tan demagoga?
Per tant, al costat dels motius polítics, em mouen raons pedagògiques. I són importantíssimes, perquè nosaltres no feim jurament hipocràtic, però sí que tenim una responsabilitat en relació als nostres alumnes.
I, finalment, em mouen les raons de tipus ètic. Davant un govern i adlàters que han utilitzat pressupost, mentides, aparell mediàtic i cartes generalitzades i massives per tirar endavant un projecte que és perjudicial per als alumnes d’aquest país, no ens podem quedar sense fer res. Hem d’oposar-nos-hi. I tenim el deure ètic, el deure moral, de treure’ls del capdavant de les institucions tan aviat com sigui possible, tot utilitzant l’única eina acceptable que tenim a l’abast : les pròximes eleccions.
Estic convençut que, a les pròximes eleccions, aquest malson s’acabarà. Però, mentrestant, ni per civisme, ni per ètica, ni per responsabilitat, els professors no podem deixar que aquest govern continuï destrossant el que s’havia anat construint de sistema educatiu propi, mínimament autocentrat i adequat a les necessitats dels nostres infants, al·lots i jóvens.
#16S: vaga indefinida a l'educació
Vaga per motius polítics
19/09/13 0:00
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
6 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
QUE XERRIN CLAR. ÈS SA VAGA A FAVOR DE SA IMMERSIÓ EN CATALÀ? I per tant, en contra des nostros drets? Ja són 5 es pics que els hi hem demanat a s'Assemblea de Docents per Twitter quin ès es model educatiu que reclamen si no ès es TIL. No mos han contestat. Juguen sense mostrar ses cartes, diguent a pares, alumnes i an es mateixos professors que ès per mor de com han introduït s'anglès. Però no mos enganem, es Decret deixa clar que ha de ser progressiu. A més, ses proves diuen lo contrari. Aquí tenim uns exemples: - A sa manifestació han fet un casteller (molt nostro, no?). - A sa pàgina web de s'Assemblea posen un cartell informatiu amb s'imatge des "Països Catalans" diguent "Tot el país amb la vaga indefinida. Suport a la lluita per una escola pública i EN CATALÀ": http://assembleadocentsib.blogspot.com.es/2013/09/mobilitzacions-per-la-primera-setmana.html - PTIL de s'IES Sureda i Blanes, 1r d'ESO: matemàtiques o naturals en anglès i plàstica en castellà. - PTIL IES Berenguer d'Anoia, 4t ESO: física i química en anglès i educació física en castellà. - Tweets com aquests: "@xescadrover: És ben curiós q per millorar el coneixement d l'anglès s'hagin d'imposar hores d classe en castellà" "@Tugui72: Defensam una #educaciópública de qualitat, inclusiva, laica i en català. Per això, #VagaIndefinidaDocents #jovullestaralallistadAntoniCamps Cada pic se retraten més. Volem que xerrin clar i expliquin a pares, alumnes i an es propis professors per què van en contra des TIL i per què ès sa vaga. Per què no ho fan? Tenen por de perdre es suport que tenen si diuen sa veritat?
S'anglès no ha de ser oficial a ca nostra, s'anglès ha de ser oficial a Anglaterra. Hi pot haver una llengua internacional de comunicació però ha de ser una llengua neutra, de cap nació i alhora de totes. Això, com sa normalització des català (és a dir, sa descastellanització), no serà a curt termini, lògicament
Per aquí en català!!!????? Ves como te retratas tú solito,en éste país,España, ni tú ni nadie de los tuyos podrán prohibir a nadie expresarse en ninguno de los idiomas oficiales del estado o si prefieres de la comunidad autónoma, el debate no es el idioma , el debate es el pobre nivel educativo que estamos dando a nuestros niños de "todas" las Baleares.
...i un quart motiu: l'ètnic. La nostra cultura se'n va a ca na Tix ...abans va esser la "llibertat" d'elecció... abans el "bilingüisme, perquè en Fiol aquell havia trobat un nin que no sabia castellà (l'ha trobat algú més, aquest nin/boix/fillet/) La seva solució: bombardejar els fonaments de la nostra cultura.
Que no ens imposin el bilingüisme també en aquest fòrum: deixem sense respondre ni valorar els comentaris en la llengua cooficial distinta del català o LEPE (Lengua Española Propia de España i del mundo mundial...). I si podem evitar de llegir-los, millor. Demostrem, amb fets, que aquí l'idioma foraster no és útil ni necessari.
Claro que las huelgas tienen algo de "político" ,todas, pero yo me pregunto?...que soy de la generación de los 70...cuando en los colegios, tanto libros como material escolar como profesores instruian a los niños en castellano y en clases de un mínimo de 40 alumnos...pregunto? Por qué dentro de la escuela "pública",con todo lo que la palabra "pública" significa, no hay una verdadera libertad de elección?...que yo recuerde, durante las generaciones anteriores el que quería algo diferenciador a nivel educativo debía irse a la privada, hoy en día la normalidad "pública" está en la privada mientras en la pública se "obliga", "somete", a un sistema nacionalista catalán pedagógicamente hablando...porqué? Cómo usted dice: habían conseguido un "sistema educativo propio adecuado a las necesidades de nuestros jóvenes"....me puede decir dónde está la democracia y libertad para nuestros jóvenes?.Sean ustedes serios y vayan con la verdad por delante, no se escuden en estrategias pedagógicas y demás y reconozcan que lo que de verdad fastidia a la comunidad educativa es la reducción del idioma catalán entre los jóvenes , la normalidad y la justicia sería una repartición por igual de la sabiduria ( 33%) para cada uno de los idiomas a introducir en el futuro, que de momento,se ve claramente perjudicado en los niños de la escuela pública. El sr. Bauzá tiene gran parte de culpa por sus formas, pero el fondo es el de conseguir igualar "fuerzas". Dedíquense a ayudar a nuestros niños sea el idioma que sea y no perdamos más tiempo que luego nos arrepentiremos del resultado.