Estimat Spielberg
Ara que s'ha estrenat l'adaptació cinematogràfica del Tintín d'Hergé, és un bon moment per parlar del productor i director de la pel·lícula: l'incomparable Steven Spielberg. Més enllà dels prejudicis dels cinèfils massa nostàlgics, o dels que viuen bunqueritzats contra tot allò que fa olor de Hollywood actual, cada vegada resulta més evident que Spielberg és el cineasta més complet i més influent -potser també, en el sentit de contar històries amb imatges, el més prodigiós i el més pur- de les darreres quatre dècades d'història del cinema.
Naturalment que hi ha un grapat de directors tan genials com ell, que filmen amb la mateixa vivor, sensibilitat i grandesa, que han estat capaços de fabricar magnífiques pel·lícules al llarg de tota la seva carrera i sense a penes daltabaixos, que posen el seu segell personal en tot el que fan i que, alhora, saben commoure, entretenir i interpel·lar a un públic molt ampli. Podríem incloure, en aquesta selecta llista de germans en el geni, un Clint Eastwood, un Martin Scorsese, fins i tot un Quentin Tarantino (que vendria a ser el germà petit i brusquer)...
Cap dels esmentats, tanmateix, no ha confegit una filmografia (com a director, productor, guionista, mentor de joves promeses, i creador o impulsor de noves tècniques cinematogràfiques) tan extensa, versàtil i decisiva com el responsable de Les aventures de Tintín: el secret de l'unicorn.
Facem la prova del cotó. O del cel·luloide. Com seria el gènere del terror d'acció i de suspens sense Tauró? Diferent, potser menys amenaçador i menys èpic. I el gènere d'aventures sense la tetralogia d'Indiana Jones? Menys irreverent i adrenalínic, menys clàssicament actual. I el gènere bèl·lic sense Salvar el soldat Ryan i la minisèrie Band of Brothers? Menys impactant en el seu realisme aclaparador. I el gènere de la ciència-ficció sense E.T. i Parc Juràssic? Menys entranyable i commovedor en la seva poesia, menys creïble en la seva hipnòtica espectacularitat.
De vegades es diu que hi ha dos Spielberg, el seriós i el comercial, el que vol fer art i ser reconegut per la crítica i el que vol tenir èxit i fer doblers. D'aquesta bicefàlia creativa, se'n va parlar molt mentre Spielberg estava rodant, en paral·lel, La llista de Schindler i la primera part de Parc Juràssic. En aquell cas, era clar que una pel·lícula pretenia assolir uns objectius artístics i morals d'envergadura mentre que l'altra volia bàsicament entretenir el personal. No sempre és tan clar, però.
Vull dir que ja és molt antiquat això d'associar la presumpta importància del tema amb la qualitat final de l'obra. Si un paisatge sobrenatural de Chirico pot ser tan esplèndid com una escena històrica de David, o superior, ¿què impedeix que Encontres en la tercera fase -una pel·li d'àliens que, en el fons, és un poema visual sobre la necessitat de transcendència- sigui equiparable a La llista de Schindler? La resposta és clara. Res no ho impedeix.
És més: un dels mèrits de Spielberg ha consistit a donar una fabulosa dimensió artística a uns materials que, si haguessin caigut en altres mans, no haurien passat de ser un producte comercial de factura correcta. Per això Indiana Jones és una icona i no un clixé, per això Tauró comparteix l'Olimp amb les obres mestres de Hitchcock en lloc de podrir-se a l'infern de la sèrie B, per això Minority Report reflecteix amb tanta veracitat el tumult dels nostres conflictes interiors com Munich...
Hi una emoció que només és donat de suscitar-la als creadors més extraordinaris. És, en aparença, una emoció senzilla i modesta. En el fons, però, és molt més perdurable i poderosa que l'entusiasme o l'admiració. Se'n diu gratitud i és el que, des de fa tants anys, a tantíssima gent, suscita el gran Steven Spielberg.
També a Opinió
- Intolerable: À Punt contracta un col·laborador que celebra la mort d'Ovidi Montllor
- Fan una crida a no adquirir productes d’Israel, com els comercialitzats per Illa Camp o Agromart
- El Triatló de Portocolom amaga el català
- El temporal deixa imatges espectaculars a Mallorca: caps de fibló a la badia de Palma i calabruixada a Puigpunyent
- L’organització juvenil Nosaltres sols! visibilitza l’arraconament del català a Calvià
9 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Distic, no crec que puguis tenir criteris per discernir qui està preparat per opinar i qui no. Tu ets dels que estan preparats per opinar? Jo no en tenc cap prova. Tanmateix sols es tracta de cinema, un art i un article de consum, on totes les opinions són vàlides, com ho són davant d'un Cézanne o d'una obra de Mozart. A uns els agrada Spielberg, a uns altres no... Per això mateix hi ha gent que vota el pp... sense saber de política i ningú no posa en dubte la seva opció.
Les fòbies sempre són dolentes i per això segons quines opinions que han sortit aquí resulten massa viscerals. Per a mi Spielberg és un dels millors directors de cinema, simplement perquè moltes de les pel·lícules que més m'han agradat i m'han entretingut són seves. Que volem xerrar de tòpics americans, del cinema de consum americà, de la indústria de cinema americana... bé, però aquesta és una altra qüestió, i hem de reconèixer que ni que sigui per qualitat en un volum molt ample, el millor cinema que s'ha fet fins ara és el nord-americà. Potser en la propera dècada serà el xinès, l'índi o el rus, aneu a saber.
Spielberg és un geni del cine infantil. És la representació exacta del que aspiren de l'art els americans, del seu sentit del cine entès com espectacle. Si el que demanam al cinema és això, l'ariculista té raó; però si volem parlar de cinema adult, entès com ho varen entendre els grans realitzadors europeus i els grans innovadors americans (la majoria dels quals procedien d'Europa), és a dir, com la prolongació del teatre i la literatura, aleshores hem de cercar altres referents. Quant a Tintín, tot i que tenc la col·lecció completa tal com sortia en aquells anys, tot i que vaig gaudir molt de les seves aventures, em declar incapaç de trobar-hi tota aquesta desmesurada importància que se li dóna actualment. En Tintín és un "xiste" d'aventures pensades per al·lots; i això és, segurament, el que hi ha vist Spielberg.
Per opinar, se n'ha de saber i, si no, més val callar, com ens aconsella Wittgenstein. On són els grans assaigs sobre el cinema d'aquest suposat opinador? Pons no opina, fa una apologia d'un director de cinema alienador.
Aquest és un article que hauria d'haver sortit en el "Pronto".
@fogater, això no és menystenir; els articles d'opinió prenen posició sobre els temes i argumenten a favor de la posició presa. En podem discrepar i no per això sentir-nos menystenguts.
La veritat és que començar l'article menystenint els que no pensen com ell ("Més enllà dels prejudicis dels cinèfils massa nostàlgics, o dels que viuen bunqueritzats..."), no és bon començament. I ja fa massa vegades que aquest articulista ho fa. Es podria limitar a opinar i no a menystenir gratuïtament.
@Dístic, és un article d'opinió. D'o-pi-ni-ó.
Pons demostra que no té ni idea de cinema, però això no obsta perquè pretengui pontificar i fer-nos combregar amb rodes de molí. La seva visió proamericana del cinema és tan curta com injusta. Cada dia és més detestable.