"Conten que un cavaller tenia un ca llebrer gran i gros que molt estimava i amb el qual, que era molt àgil i veloç, anava a caçar cérvols i cabirols. Succeí que un dia el cavaller sortí sense la companyia de cap més persona, de cacera, amb el seu cavall i el seu ca. Anà a un boscatge, molt gran i espès, lluny del seu castell. I succeí que quan era pel mig d'aquells boscos tan espessos, un altre cavaller, enemic seu, ben armat, l'atacà i el matà. Després s'endugué el cavall de la seva víctima i deixà el cadàver i el llebrer. El pobre animal va romandre al costat del seu senyor tot aquell dia i tota aquella nit. Tot ensumant la sang, l'endemà va venir un llop que es volia menjar el cavaller mort, però el llebrer acudí a defensar-lo i tingué un aferrissat combat amb aquella fera, amb tanta gosadia i bravesa que el llop acabà fugint. Després el llebrer va tenir molta fam, tanta que, segons el seu instint natural, se sentí temptat de deixar son senyor i anar a menjar pa al castell; però va tenir por que el llop no tornàs i es menjàs el senyor que tant estimava, i per això no se'n va voler separar i va estar tant de temps vora d'ell que morí de set i de fam".
Aquesta narració que, com tantes altres referides als cans i la seva fidelitat a l'amo, ens dóna una lliçó moral en clau de faula, fou contada fa molts segles pel nostre Ramon Llull. És part de l'aplec de relats que explicava l'Arbre Exemplifical, el qual, alhora, forma part de l'Arbre de Ciència, un meravellós exemple de saviesa medieval i producció imaginativa. En realitat, més que descriure un bosc de contingut ideari, Llull es planteja tot un bosquet on hi havia, a més de l'Arbre Exemplifical, quinze gegants vegetals més carregats de fruits físics i metafísics. L'Arbre Elemental ens proveirà dels conceptes universals i les qualitats de totes les coses. L'Arbre Vegetal ens facilitarà els coneixements de totes les plantes i llur vida vegetativa. L'Arbre Sensual analitzarà els sentiments i les passions. L'Arbre Imaginal ha de recórrer els secrets del poder de la ment i la força imaginativa. L'Arbre Humanal estudiarà la unió entre l'ànima i el cos, que és la síntesi de tots els misteris. L'Arbre Moral impartirà normes de conducta i exposarà el problema de com s'enfronten els vicis i les virtuts. L'Arbre Imperial explorarà la societat laica, les jerarquies socials i la política dels estats.
L'Arbre Apostolical s'ocuparà de les jerarquies eclesiàstiques, de l'ordre clerical, dels dogmes i activitats que tots aquests tenen a càrrec seu. L'Arbre Celestial, fonamentat en l'astrologia medieval, pretendrà descobrir les influències dels astres sobre les persones i la terra. L'Arbre Angelical descriurà els esperits purs del Cel. L'Arbre Eviternal farà referència a la destinació de l'home després de la mort, Cel i Infern. L'Arbre Maternal serà el que es dediqui a la figura de Maria i el Cristinal, a Jesucrist. Els dos restants són el Divinal, sobre la doctrina, i el Qüestional, per a respondre les preguntes que aquesta planteja.
Un ca, un cavaller i un bosc (1295)
29/01/11 0:00
També a Opinió
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.