TW
0

El motiu pel qual els camps de concentració nazis continuen dempeus i oberts al públic passa per poder demostrar al món que aquella infàmia va ser real -i no una ficció orquestrada per no sé quines organitzacions sionistes-, i que, a més, no hauria de tornar-se a repetir en el futur, com si fos una mena d'estaca clavada a la memòria col·lectiva, una espina ben esmolada que ens hauria de recordar el grau d'abjecció al qual podem arribar.

Els camps són l'encarnació d'aquell 'infern real' del qual ens parlava Renan i servien -més que la pròpia mort- de base al terror. Eren, a més, la quinta essència de la societat en la qual s'assentaven, ja que, on n'hi havia, tot el país estava organitzat com un camp colossal, amb vigilància contínua de la ciutadania i manca de les llibertats més elementals. Tots estarem d'acord que és bo que la humanitat no oblidi aquella atrocitat, és així com els camps de concentració són visitats de continu per estudiants, turistes i tothom que vulgui posar-hi un peu, una visita de la qual el viatger sensible en sol sortir bastant corprès, commocionat i esfereït.

He llegit diversos retrats del que allí s'hi pot veure -personalment no l'he visitat, encara que tampoc sé si ho aguantaria-; hi ha hagut periodistes, novel·listes i pensadors que han relatat les seves impressions, i, de les seves paraules, es dedueix molts cops que, per a la resta de la gent que es mou entre forns crematoris, lliteres, menjadors, maletes de deportats, sabates i munts de cabells humans, allò no constitueix més que una altra atracció turística, talment un museu de cera o aquelles cambres de tortures que s'han posat en alguns castells medievals -també a la possessió d'Esporles- per fer veure al turista com n'era de bàrbara la gent d'antany. I és així com als camps de concentració ara s'hi poden escoltar rialles i corredisses; la gent s'hi fa fotos somrient i també -això posa la pell de gallina- escriuen el seu nom a les fustes dels barracots, marquen el dia que van passar per allà o dibuixen un cor entre el seu nom i el de la seva estimada.

La banalitat humana és sensacional: aquesta és ara la lliçó dels camps, no la seva mera presència física, sinó l'actitud dels qui a dia d'avui s'hi passegen amb càmeres de fotos. Els camps no són només un testimoni passat, sinó un mirall, la constatació del que som encara, de la immensa barroeria moral que arrosseguem.

La darrera classe sobre la condició humana que ens ha donat el camp ha estat el robatori, per part d'alguns il·luminats, del cartell que resa 'El treball us farà lliures', amb el qual els internats eren rebuts en arribar a Auschwitz. ¿Què li ha de passar a algú pel cap per emportar-se això? ¿Què n'ha de fer? ¿Potser ho volia vendre? ¿Potser pretenia fer un gest de desmantellament per mirar d'esborrar, peça a peça, les proves d'aquella carnisseria? ¿O potser en aquest gest tampoc hi ha 'perquès', com mana la realitat dels camps? Al meu parer, els lladres ens han fet una advertència, ens han continuat recordant tot el que podem arribar a perpetrar, armats de depravació i d'estupidesa.