TW
0

Per lògica, no hi ha dubtes que existeixen interessos privats sobre terrenys mereixedors de ser protegits. A aquestes alçades sembla del tot inútil amagar que a Cala Blanca hi ha propietaris propers a UM i que l'oferta complementària del golf des Pujols deu ser interessant per qualque membre del pacte de govern "també s'apunta, sense dades, a UM" perquè ja figurava en les negociacions que feren possible el govern Antich. El que ja sembla més dubtós és pretendre relacionar l'estranya no protecció d'una àrea de Cala Marçal amb el fet que un advocat i diputat socialista, el senyor Diéguez, una vegada s'encarregà d'un plet d'un dels beneficiaris de la beneïda urbanització. Però posem que sigui així, que acabam de descobrir que els lobbys de pressió són presents en la nostra política i que cap govern no fa passa sense trepitjar els ous de qualcú que pretén defensar-los fins allà on pot. Haurem de convenir que si qualcú ho acaba de descobrir és que vivia en un nigul i d'aquells que no s'acosten mai a terra.

Però si seguim amb aquesta línia, iniciada pel PP, d'assignar a cada no protecció un padrinatge polític interessat, caldrà assignar-los, a ells, els interessos espuris de les 16 urbanitzacions ahir desclassificades. Si, com s'han preocupat d'oretjar, el procés de planificació territorial depèn de complicitats vergonyoses, començam a entendre tants nervis i males cares. Segons el sil·logisme de la corrupció en planificació (made in PP), tot allò que ara aquest govern protegeix suposa que el favor de deixar-lo construir ja ha estat pagat al PP o als seus membres, en general, i al PP i a UM, a Mallorca. A més, si la norma de la lògica ve d'una font tant autoritzada com la d'aquells que han comandat gairebé sempre, deu ser bona i ajustada a la realitat de l'urbanisme del país. Davant d'aquesta autoinculpació dels actuals membres de l'oposició, no hi ha fiscal abastament per esbrinar què i qui hi ha al darrere de cada retxa en els mapes. A cada projecte autoritzat li correspon un partit governant amb interessos impublicables i el partit governant ha estat el seu.

Caldria saber discernir la legítima defensa dels interessos econòmics dels propietaris, realitzada a partir d'autèntics lobbys de missers, de la compra de voluntats polítiques. No diré que m'agrada la realitat dels lobbys però tenc l'obligació de saber que és consubstancial al poder. El que aquí ens falla no és que un govern, i més si és de coalició, hagi de torejar amb interessos molt diversos. El que ens falla és la transparència de conèixer el procés, els criteris i les limitacions. Cal recordar que el president Cañellas es presentà a una reelecció amb la valentia de prometre desprotegir, d'una protecció imposada per la aritmètica parlamentària, ses Salines d'Eivissa on la seva família, política i partidista, hi tenia interessos. Ho criticàrem i ho criticarem però hem de reconèixer que és tota una lliçó de sinceritat sense manies. En el nostre país han governat molts d'anys sense manies. Amb sinceritat encara no hi governen. A veure si entre el nou tarannà del Govern i la curiositat desfermada de la Fiscalia aconseguim desfer el malefici que ens condemna a no tenir un redol net.