Res mai no canvia

TW
0

Mira per on ja tenim una altra pel·lícula rodada en aquesta comunitat institucionalment autònoma i que com totes sempre reclama inversions a l'única comunitat autònoma, l'encapçalada pel tal «sapatero», i de la qual tampoc no tenim cap còpia, entre altres coses perquè ningú mai no s'ha preocupat d'aconseguir quan algú, molts d'alguns, ve a rodar a les Illes. Hi ha un arxiu del so i de la imatge, que tampoc no es preocupa. En aquest cas té coartada. Es va rodar a Eivissa, també coneguda en la toponímia promocional com Ibiza, i l'arxiu només s'encarrega de... ara no se m'acut res Després amb els nous al poder municipal surt una senyora, encarregada cultural, que el primer que diu és que vol fer una filmoteca, i es pensa que es tracta de exhibir cinema. Quan en una biblioteca venguin llibres a una filmoteca la seva feina serà mostrar pel·lícules, encara que siguin de culte. Amb poques paraules res mai no canvia. Sempre que veig , llegeixo o escolto un polític que arriba a la gestió cultural enyor Damià Pons. Tampoc això amb la nova fornada no ha canviat. Ni a l'ajuntament ni al consell ni al govern. Sé que hauria d'haver anat en majúscules, però el dits s'han negat a pitjar la tecla adient.

Però jo volia parlar de Caòtica Ana, una història amb es Vedrà com a teló de fons, de Julio Medem, excepcional, com totes les pel·lícules de Medem, que podran ser millors o pitjors, agradar més o menys, però sempre excepcionals, és a dir, contra la norma. Ha tornat a la ficció després de l'extraordinari «document/al» sobre el país basc, per rendir homenatge a la seva germana, pintora, que va morir en un accident de circulació quan anava a la inauguració d'una exposició seva. Els quadres de Ana Medem són presents durant tot el metratge, tota la resta és ficció i una declaració de principis, des dels que condueixen a la creació, ja sigui escrivint, fent cinema o pintant, fins a la societat mateixa que imposa uns rols que difícilment permeten la transgressió, a no ser que la transgressió sigui canibalitzada per l'ordre establert i aleshores deixa de ser-ho, però aquesta és una altra història. Medem parla d'una altra cosa, de moltes altres coses, per ventura massa. A Caótica Ana hi ha tants elements, tantes relacions, tantes situacions com personatges, fins al punt que probablement, fins i tot la mateixa Ana, necessitarien una altra pel·lícula cadascun d'ells. Per exemple, el de Charlotte Rampling, la mecenes, el pare de Bebe " Lluís Homar, la mateixa Bebe, el pare d' Ana... I, és clar, després hi ha la investigació, si es pot dir així, sobre la hipnosi. Fins on arriba el subconscient?. Molt material que et va atabalant. Segurament massa pel·lícula per un espectador tan magre. Com deia Truffau, no es pot escriure d'una pel·lícula sense haver-la vista al menys tres cops. Amb Medem tenia molta raó.

El club de los suicidas, de Roberto Santiago, es pot resumir en un parell o tres de «gags» graciosos i una total i absoluta incompetència per tractar un tema tan interessant i seriós com és el suïcidi, sense un gram d'intel·ligència i demostrant un cop més que Fernando Tejero només pot fer de Fernando Tejero i que qualsevol dels seus companys d'aquesta pel·lícula se'l menja sense haver de mastegar massa. Són històries de la televisió. No és la caixa que sigui «tonta». A més, pretén retre homenatge a R.L. Stevenson en versió comèdia negra. En tot cas, és una comèdia dolenta. En aquest cas, sobrava espectador.

Per cert, m'agradaria parlar de teatre per dir que el teatre a l'aire lliure ha estat impecable, sense erro possible. No és fàcil no equivocar-se gens amb la programació de tot arreu. Hi ha coses que tampoc mai no canvien.