Sembla que puntualment, cada catorze d'agost, un centenar llarg
de parelles es reuneixen a Times Square de Nova York i es besen
davant de les mirades distretes i divertides dels espectadors
curiosos i dels transeünts ocasionals. A més a més, es veu que els
homes de cada parella porten una gorra blanca de mariner i les
dones vesteixen amb algun distintiu "una còfia, o el vestit blanc i
molt net" d'infermera. Naturalment, aquesta besada multitudinària i
pública no forma part de cap ritual moderadament sentimental i
preorgiàstic, sinó que és la commemoració anual de la famosa besada
que, el catorze d'agost de l'any 1945, es van fer de veritat i en
forma singular un mariner de l'exèrcit nord-americà i una
infermera, que no es coneixien de res però que havien participat en
la Segona Guerra Mundial i que per tant potser es coneixien més que
ni ells mateixos no es pensaven. Hi ha experiències tan especials
que, per a mal i per a bé, et fan parent pròxim de tots aquells que
també les han viscudes.
Va ser una besada eufòrica i improvisada, perfecta per celebrar
el final oficial de les hostilitats, i perfecta també per tornar a
creure que la normalitat havien deixat de ser els trets i les carns
mortes i tornaven a ser-ho les besades i les pells tèbies. Va ser
una besada que, gràcies a una foto d'Alfred Eisenstaedt, que la va
immortalitzar per a la revista Life, es va convertir en el símbol
de la presumpta felicitat de l'època de pau que llavors tot just
començava. La foto és excepcional, ardorosa i amable, sincera i
potser apassionada, però amb més sornegueria que obscenitat, amb
més ganes d'alegria que intenció d'erotisme, i el fet que mai no
s'arribés a aclarir qui eren els dos protagonistes encara fa que
tengui una força més simbòlica, que amb els anys hagi consolidat la
seva aura d'icona representativa i general. Eren tants els
mariners, i tantes les infermeres, que tenien motius per celebrar
el retorn a casa, degueren ser tantes les besades que les parelles
d'amants i les parelles d'amics i les parelles de desconeguts es
feren durant aquell mes d'agost per celebrar el retorn de la pau,
que una foto feliç de rostres inidentificables era l'única que
podia representar-los i fer-los justícia a tots.
L'altra foto
Només vuit dies abans de la desfilada triomfal per Times Square i
de la besada entre la infermera i el mariner i de la foto
meravellosament feliç d'Eisenstaedt, a l'altre cap de món, en unes
circumstàncies absolutament contràries, es va fer una altra
fotografia, que també va ocupar portades internacionals i que va
immortalitzar un fet que avui encara es recorda i igualment es
commemora, però no amb besades públiques i rialles generals sinó
amb discursos tristos i seriosos, llàgrimes estupefactes i la
voluntat de no permetre que torni a succeir mai més. És la foto del
bolet de fum i pols i runa i flama que el matí del sis d'agost de
l'any 1945 va provocar el llançament de la bomba atòmica sobre
Hiroshima, que va causar la mort de setanta mil persones i la mort
posterior de tres-centes mil més.
Una i altra foto serveixen com a síntesi brutal i exacta de la
història, i no només perquè una representi o mostri l'alegria més
llampant i l'altra l'horror més negre sinó perquè, posades una
devora de l'altra, fan evident l'amoralitat sense vergonya amb què
funciona el món. És abominable la bomba atòmica i no són
disculpables ni comprensibles totes les morts que va provocar, però
sense la bomba qui sap quantes morts més haurien fet falta per
aconseguir arribar a la pau feliç de la foto de la besada, una
besada encantadora perquè representa la jovialitat festiva dels
supervivents però alhora terrible i indecent perquè mentre a la
famosa plaça de Nova York s'estaven besant la infermera i el
mariner a la ciutat d'Hiroshima una dona bellíssima veia com li
anava caient tot el cabell, i un ancià no podia menjar perquè les
dents eren pols, i un infant sentia com la seva pell que feia una
setmana era tan fina i dolça ara se li trinxava com paper, un paper
absolutament diferent del que devia envoltar (serpentines de
coloraines) els caps de la infermera i del mariner besant-se, que
no tenien la culpa de res i a qui seria totalment miserable i
mesquí de retreure'ls l'eufòria i la inconsciència...
Band of Brothers Hi ha experiències tan especials que, per a mal
i per a bé, et fan parent pròxim de tots aquells que també les han
viscudes: això és el que he escrit al final del primer paràgraf
d'aquest paper, i en escriure-ho sobretot pensava en Band of
Brothers, una minisèrie de televisió, basada en fets reals i
produïda pel mateix equip de Salvar el soldat Ryan, que relata les
peripècies d'un grup de soldats americans que lluitaren en la
Segona Guerra Mundial. Si els protagonistes de la pel·lícula eren
uns soldats que desembarcaren a Normandia, els de la minisèrie són
un grup de paracaigudistes que el dia D saltaren rere les línies
enemigues, i que hagueren de combatre a França, Holanda i,
finalment, acabaren entrant a Alemanya, ocupant el Niu de l'Àguila
de Hitler.
Band of Brothers és una minisèrie extraordinària: humanament
veraç, cinematogràficament impecable; però si hi he pensat ha estat
perquè presenta un parell de peculiaritats. La primera és que, com
que està basada en fets reals, cada capítol comença i acaba amb
unes declaracions dels personatges reals, ja vells, que reflexionen
sobre tot el que varen viure, sobre els companys morts, sobre el
coratge que demostraren i la por que sempre tingueren i varen haver
de dominar. I la segona peculiaritat és que, com mai no he vist ni
llegit enlloc, Band of Brothers és perfectament capaç d'expressar,
amb realisme i sense sublimacions, la grandesa i la generositat que
hagueren de tenir aquells soldats per combatre en aquella
guerra.
Són una generositat i una grandesa que, si bé la Segona Guerra
Mundial és una de les poques guerres de la història en què prendre
part a favor d'un dels bàndols és perfectament senzill perquè hi ha
uns bons i hi ha uns dolents claríssims, no es deu a cap idea
patriòtica o humanitària, ni a la defensa de cap gran ideal
abstracte, sinó a la defensa "això és el que repeteixen un cop i un
altre els protagonistes" del company que lluitava al seu costat,
una defensa que va arribar a crear uns vincles potser més sòlids
que els sanguinis, i que un dels protagonistes, ja molt vell,
descriu perfectament al final de l'obra, quan recita uns versos de
Shakespeare que en català més o menys volen dir això: «nosaltres
pocs, feliços pocs, nosaltres colla de germans»; però que és en
anglès que s'han de llegir i dir en veu alta: "We few, we happy
few, we band of brothers».
Bellesa i apocalipsi i generositat; una besada esplèndida i una
explosió abominable i les aventures bèl·liques d'una colla de
germans: així de fabulosos i complicats i bèsties són el món i la
història.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.