Benvolguts tots: Des de la plataforma Salvem la Real vos
comunicam que ja hem entrat a tots els organismes oficials per
evitar la total destrucció de can Espases Vell i perquè quedi
protegit per sempre tot el seu entorn, segons la Llei de patrimoni
de les Illes Balears ( article 6 - classificació -): Lloc històric
= lloc o paratge natural susceptible de delimitació espacial
unitària que es pot vincular a esdeveniments o records del passat,
creacions culturals o de la natura, que té un interès destacat des
del punt de vista històric, artístic, arqueològic,
historicoindustrial, paleontològic, etnològic, antropològic,
social, científic o tècnic.
La sol·licitud de canvi de protecció del bé d'interès cultural
del monestir de Santa Maria de la Real, del BIC de la sèquia d'en
Baster, del BIC de la sèquia de la Font de la Vila, inclusió de les
festes de Sant Bernat i de la campa reial per ser tractat tot amb
la figura de «lloc històric».
Sol·licitud perquè passin tots els BIC a la qualificació de lloc
històric, com també tots aquells elements que no quedaren inclosos
dins la catalogació de BIC i que són essencials, ja que formen part
d'aquest conjunt.
En el nostre document entrat com a annex demanam la petició de
BIC per a les festes de Sant Bernat.
Les dades d'entrada són les següents: Petició de lloc històric per
a tot l'entorn de la Real: 11 de juliol de 2007 (Consell de
Mallorca).
Neix lloc històric on s'inclou la petició de BIC per a les festes
de Sant Bernat: 25 de juliol de 2007 (Consell de Mallorca).
Document demanant: entrat a l'Ajuntment i del qual vos feim un
petit resum de part del text del document esmenat, de data 1
d'agost de 2007.
La participació i l'ajut de l'Ajuntament en la recuperació de les
característiques històriques de la festa de Sant Bernat de la Real,
on documentam amb dades històriques i il·lustracions de les festes
d'abans, i donant una clara explicació : a.. origen de les festes
b.. c.. el Císter a Ciutat (1239) Monestir de Santa Maria de la
Real d.. e.. qui pagava les primeres festes? f.. g.. com eren les
festes? h.. i.. el trànsit de carruatges j.. Feim una proposta: a..
Es proposa que el dia de Sant Bernat es recuperi l'accés de carros
provinents de diferents indrets: carros, genets i carruatges
arranjats i guarnits a la mallorquina, impedint que hi participin
arranjaments propis d'altres cultures, i es convoquin premis, per
tant: demanam a l'Ajuntament de Palma tres trofeus per als carros
més ben guarnits i tres per als equins més ben arranjats. a..
2.-També proposam que la vesprada anterior a la festa de Sant
Bernat no sigui alterada amb trets identitaris d'altres llocs. Mai
no s'ha documentat la presència d'una sola anada des de la plaça de
Cort. Les canyes, que si es donen als caixers de la festa de Sant
Joan de Ciutadella a l'oratori de Sant Joan de missa, és lògic que
es conservi aquest costum en aquestes festes, però a les festes de
Sant Bernat mai no han estat presents. Per tant, la romeria
inventada fa pocs anys i les canyes s'han de suprimir, per això
demanam: la col·laboració de la Policia Local, per evitar aldarulls
si algú intenta accedir-hi amb elements estranys. b.. c.. hem
demanat a la comunitat de regants, successora del gremi dels
moliners d'aigua, la seva participació en les festes; i han respost
afirmativament.
El gremi dels moliners d'aigua, creat la quarta dècada del segle
XV, tenia com a patró Sant Bernat i per tant participava, des de la
seva creació, en les festes del monestir: «Se obsequia a su patrón
una función de yglesia que empieza por las completas de la víspera
y sigue misa mayor y sermón el día de la fiesta y el dia siguiente
un aniversario de las ánimas de los cofrads difuntos con la
correspondiente iluminación.»
El gremi pagava les despeses de murta, tella, xeremies i
refrescs. També misses menors.
La processó estava composta de: «2 majordoms i el clavari, que
formaven la prohomonia; els oïdors de comptes, el mestres
"confrares" i aprenents (mossatges), el penó el portava
l'avisador»
Proposta: es proposa que el seguici del gremi sigui substituït
pels membres de la comunitat de regants de la sèquia d'en Baster.
a.. les darreres dècades hem pogut observar una desvirtuació dels
costums antics. b.. encara es conserva la tradició de caràcter
religiós. c.. com a totes les festes populars mallorquines, encara
es mantenen les corregudes de joies.
Totes les peticions d'aquest escrit tenen per objecte la
recuperació de les carecterístiques centenàries de la festa popular
més antiga de Mallorca (1238-2007).
Només hem reflectit part del document entrat en data 1 d'agost
de 2007 a l'Ajuntament de Palma a l'honorable batlessa de
Ciutat.
Així mateix, volem comunicar-vos que el proper dia 16 d'agost
tendrà lloc una conferència a les 22 hores amb exposició de power
point a càrreg de l'investigador i historiador Toni Gorries, ja que
les dades històriques han estat facilitades per ell i les
il·lustraccions per Aina Calafat. Documents confeccionats i signats
per Toni Gorries i Aina Calafat (portaveu de la plataforma Salvem
La Real) i en representació d'aquesta.
Vos hi esperam a tots.
Aina Calafat. Plataforma Salvem la Real.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.