Sense anomenar-me directament, però amb referències més que
directes, el professor Joan Mir, a la seva col·laboració del
dissabte en aquestes mateixes planes, criticà el meu article del
dimecres de la passada setmana tot argüint contradiccions en el meu
argumentari expositiu i, sobretot "i això és el que motiva la meva
resposta", qualificant d' «embustes» (sic) les meves paraules en
relació al plantejament econòmic que defens. Li agraesc els
comentaris, que provenen d'un economista acadèmic que és, endemés,
company del meu departament universitari. Comprendrà que accepti de
bon grat les seves discrepàncies "molt benvingudes si alimenten un
debat sobre l'economia balear", però que igualment dissenteixi dels
«embustes» que m'adjudica. Per això, res no pot ser més gratificant
per a un crític que torturar les paraules, isolar-les i donar-los
el gir que pentura interessa per avalar el comentari negatiu. Si es
fa amb aquestes armes, s'erra el tret, encara que es pugui arribar
a fer un estropici. Crec que és el que fa la mala punteria del
professor Mir amb la seva entrega, en la qual no s'acaba d'entendre
com pot arribar a les conclusions que exposa, si ha llegit de forma
més acurada l'article objecte de discussió. Ha deixat de costat
l'esgrima intel·lectual per caure de quatre grapes en una trabucada
sense fina munició. Anem a pams.
1. Amb l'actual model de creixement, on el pes de la construcció
és força important, afirm i ho retirer que créixer a taxes
superiors al 3% "per posar una fita que els economistes considerem
com a prou acceptable en economies madures i ja desenvolupades"
significaria carregar de més llenya la caldera d'un sector que es
troba ja força escalfat. Parlar de construcció amb la pauta de
creixement vigent "i Mir imagín que ha de saber a què ens referim,
per la qual cosa em resulten més estranyes les seves acotacions"
significa, sobretot, esperonar infrastructures de gran dimensió i
agressivitat per al territori insular i, de retruc, estimular de
manera notòria la generació de noves urbanitzacions que serveixen
de veritable «cosit» urbà del nostre territori. Els exemples al
respecte són nombrosos a la nostra recent història econòmica. Però
si endemés el professor Mir recorda les propostes electorals del PP
esbrinarà amb major precisió a què ens referim.
2. Ara bé, tot això no té res a veure amb una inversió pública
que es pot canalitzar, sense embuts, envers àrees força més
rellevants des de la perspectiva economicosocial en aquests moments
(sense traure que les infrastructures més sorolloses són, al seu
torn, crucials, però fetes tenint en compte l'entorn limitat i
fràgil d'unes illes): xarxes de transport públic, escoles,
hospitals o vivendes de protecció oficial, per posar a un platet de
la balança tot allò que, encara, pot fer «soroll»; mentre que, a
l'altra part, les assignacions a noves tecnologies, recerca i
desenvolupament o polítiques educatives i socials constitueixen,
també, elements cabdals que tenen en el sector públic un
protagonista medul·lar. Estam parlant, al seu torn, de dues
derivades gens negligibles: el lideratge del sector públic, que
esdevé determinant per acarar projectes estratègics (R+D+i,
esponjaments a zones turístiques degradades, rehabilitacions,
polítiques de caire social i ambiental, etc.); i la no
criminalització de l'endeutament com a fórmula de finançament. Es
tracta, en suma, de treballar amb l'«economia de les petites coses»
(en paraules de Tim Harford), en contrast amb la de les «grans
realitzacions» que tant sedueixen alguns economistes.
3. El que sí resulta reprovable és nodrir fins a nivells
forassenyats el deute de la nostra comunitat per tirar endavant
inversions que podien ser negociades amb els Ministeris "recordi's
el famós conveni de carreteres" i que, en molts casos "com és ara
la construcció del nou hospital de referència o les autopistes
eivissenques" poden portar aparellades situacions més que espúries
en els processos de contractació. Parlam d'eficàcia i d'eficiència,
conceptes seminals en economia. No hi ha contradicció en apostar
per la presència de l'activitat pública en àrees inversores
peremptòries per a la comunitat autònoma "sempre tenint ben
present, com he defensat de forma invariable, el tamany
territorial" i la necessitat de generar endeutaments
«controlables»; amb la crítica envers una política de deute
disparatada que, endemés, manté en el pressupost de la CAIB
partides d'ingressos no efectius "perquè, entre d'altres coses, no
hi ha hagut processos negociats" que, al seu torn, generen despeses
que, per tant, engreixen el deute sense contrapartides tangibles a
les entrades. Són aquests vectors els que resulten punibles. En
economia, el gestor ha de tractar de quadrar els comptes pensant,
emperò, que en el futur altres gestors hauran de treballar amb les
herències financeres que es deixin. Això és un principi de
responsabilitat que no es pot perdre de vista i que, al meu parer,
no s'ha tengut en compte en l'administració pressupostària dels
darrers quatre anys.
4. Però endemés hi ha un altre factor capital, que s'ha
d'incorporar: la visió i el plantejament concret d'una estratègia
que suposi incrementar els ingressos de la hisenda autonòmica, a
hores d'ara, per la via de la negociació directa amb el govern
espanyol, si no es canvia el sistema de finançament actual. I tenir
ben pensades les passes a donar, en els propers mesos, per tal de
disposar de majors recursos quan es replantegi dit sistema de
finançament. Un tema que significa pensar estratègicament, amb una
dècada vista, sense trobar-se constrenyit per les conteses
electorals immediates. A l'economia balear manca pensar en claus
estratègiques i no tot just en coordenades conjunturals. A tot
això: eren necessàries les infrastructures viàries a les illes i,
per tant, l'avinentesa d'endeutar-se per a finançar-les? Sens
dubte. Ho he dit per activa i per passiva a diferents articles,
però amb un matís subratllable: desdoblaments necessaris, sí;
autopistes de dimensions faraòniques, no. I la presa de decisions
condiciona el quantum del finançament necessari per a fer front als
pagaments. I engreixa a nivells insuportables el deute o el situa
en escenaris més assumibles.
Cloenda: La millor gestió del pressupost, la disponibilitat i
voluntat absoluta en establir processos de negociació amb altres
administracions, la decisió d'establir vincles de comunicació amb
l'Estat quant a temes de finançament amb dades a la mà,
constitueixen elements que per res trastoquen la permeabilitat del
sector públic en economia i, endemés, avalen els gestors autonòmics
quant a la seva responsabilitat dels comptes públics. Tot això
sense tocar la política fiscal (ni baldar a impostos ningú, com
albira el meu crític). Tots hem estudiat alguna coseta d'economia
com per saber que els jocs de suma zero solen aparèixer
indefectiblement quan es manegen recursos, siguin privats o
públics. Per tot plegat, jo li diria al professor Mir que no és
procedent capgirar les informacions de qui es vol criticar i, al
seu torn, aïllar els arguments d'un context força més ric i
explícit per confirmar posicionaments propis.
Carles Manera, catedràtic d'Història Econòmica, UIB
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.