El cost de transició en una economia en evolució representa els
esforços de tota mena "econòmics, socials, culturals, polítics" que
suporten aquelles estructures que engeguen nous processos de
desenvolupament. El tema és d'una simplicitat que esgarrifa: si una
pauta de creixement hom considera que palesa signes d'esgotament
per problemes de competitivitat, l'adopció de noves coordenades per
a refermar la permanència de l'avenç econòmic no té un cost zero.
Estam davant d'una obvietat que sovint s'ignora. Aquesta qüestió
ultrapassa amb escreix els límits de les declaracions formals de
caire teòric i/o acadèmic, màxim quan tot l'arc parlamentari
balear, en un moment o en un altre, ha alertat quant al sostre del
nostre model de creixement. Les diferents opcions polítiques poden
abordar la situació amb perspectives diverses i amb una agenda
executiva diferent. Però si de debò es vol discutir de manera
pregona què pot significar canviar de model de creixement, sense
demagògies ni alarmismes, aleshores cal emplenar de contingut els
conceptes. En aquest sentit, no es pot perdre de vista mai el
context en el què es mou l'economia balear: el de la Unió Europea i
el de la conca mediterrània. En aquest espai determinant, el model
social europeu és un referent clau que pretén preservar les
importants quotes de benestar social assolides en els camps de la
sanitat, l'educació, els serveis socials o les infrastructures.
Ara bé, i tornant a les illes, l'aprofundiment i la maduració
d'aquest model social europeu suggereixen tot un seguit d'efectes
en termes de desavenços i beneficis socials que no es troben
sincronitzats en el temps, i que no són fàcils de percebre pels
agents socials. És ací on rau una bona part de la dificultat que es
presenta a Balears a l'hora de mantenir la complicitat social en el
canvi de model. Això es deu al fet que els costos a curt termini
afloren tot d'una en determinats segments de la població. En aquest
respecte, és prou conegut que en les economies turístiques és
freqüent que la indústria turística o la societat no percebin els
errors com a tals en el moment en què es projecten o realitzen.
Això comporta un problema de primera magnitud. Si no hi ha
consciència precisa dels costos i sí, en canvi, dels beneficis a
curt termini, la dificultat per als governants d'impedir que els
efectes externs negatius es produeixin pot ser gran i, en el
supòsit que intentin evitar-los, es veuran castigats, tant pels
grups de pressió com electoralment.
En efecte, aquests costos de transició "canvis graduals a les
activitats, nous processos de formació, adaptabilitat tecnològica,
etc." poden significar tensar la hisenda pública insular, ja que és
possible que les sol·licituds de les demandes des del vessant de la
despesa puguin desbordar amb facilitat els ingressos, bàsicament
per tres raons. Primerament, perquè a Balears hi ha dèficits
històrics en capital social de tota mena, que tenen una incidència
negativa palesa en la competitivitat de les empreses i en la vida
quotidiana dels ciutadans. En segon terme, perquè els reptes
plantejats en relació amb el medi ambient seran creixents durant
els anys vinents, i encara que molts ja estaven establerts amb
anterioritat, és en el marc d'aquest inici del segle XXI quan es
significaran amb més força. I, en tercer lloc, perquè el nou model
social europeu vol fer compatible el desenvolupament econòmic
sostenible amb la qualitat de vida i la cohesió social. En aquest
nou marc, es va prenent consciència de la necessitat d'afrontar els
acusats dèficits socials, que en el cas de Balears són d'existència
provada, malgrat els equívocs que infereix l'alta renda per
habitant. Aquests dèficits socials, a més a més, s'agreujaran en
els propers anys, atesa la nova onada migratòria que reben les
illes en el decurs dels darrers temps, la qual cosa genera un
creixement important de la població resident "i sovint no reglada"
i, consegüentment, de les demandes socials. En aquest respecte, als
reptes de caire financer caldrà afegir-ne d'altres de naturalesa
social, sintetitzats en una pregunta cabdal: com acarar el tema
d'aquesta rellevant població immigrant, una part de la qual és
il·legal?
Per tant, la disjuntiva és clara. Per una banda, deixar que el
mercat actuï sense cap mena d'intervenció pot tranquil·litzar els
acòlits del liberalisme econòmic, encara que ens pot conduir a un
difícil coll d'ampolla, ja intuït i assenyalat des de la segona
meitat dels anys noranta per grans empresaris hotelers, polítics
encara en actiu i experts. Però, per altre cantó, auxiliar des de
l'administració un canvi en el model de creixement, tenint sempre
present que es treballa en una economia de mercat "i que, per tant,
intervenen molts agents econòmics que incideixen amb les seves
decisions sobre l'evolució del mateix", significa trobar fórmules
de finançament que evitin que una part important dels recursos
generats a Balears surtin de l'arxipèlag i que, alhora, enriqueixin
el pressupost ordinari de la comunitat, atenent la seva migrada
entitat actual en termes per càpita. Això són, doncs, faves
comptades. I davant racions tan escurçades, la inactivitat "o el
laissez faire, com vulgui el lector" no només és poc recomanable,
sinó que pot arribar a ser una mostra més d'insensatesa. Però, no
ho dubtin, aquest és el veritable picarol que cal posar al
moix.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.