L'escriptura, escriure, òbviament no té per què plantejar"se com
una alternativa a la vida, com pretén el llibre de Jorge Semprún
sobre la seva tornada, cinquanta anys més tard "diguem"ho així", a
Buchenwald, on va estar empresonat en la seva joventut, una anyada
llarga, quan les forces d'ocupació a França el varen agafar com a
membre de la Resistència. Com no sigui que, després d'una
experiència tan terrible, un consideri la memòria com una enemiga
que cal fer callar a qualsevol preu. Perquè, realment, no podem
escriure sense recordar, sense memòria. Així, si no volem de cap de
les maneres recordar, òbviament renunciarem a escriure.
Sembla que aquest fet fa particularment difícil "o gairebé
impossible, en alguns moments" escriure sobre l'experiència dels
Lager, sobre les vivències mortals, realment mortals, de la Shoah o
de l'Holocaust. Per qualque cosa escriptors com Primo Levi, Imre
Kertész, Claude Lanzmann (successor de Sartre en la direcció de Les
Temps Modernes i director de l'impressionant documental de més de
deu hores de duració sobre la Shoah, en el qual va treballar més
d'onze anys), i també Jorge Semprún, coincideixen tots a sostenir
que no és possible donar"ne un testimoni plenament verídic, per
part d'aquells que ho varen patir, als qui no varen viure'l.
Semprún ho planteja de manera descarnada en el seu esmentat
llibre, extraordinari per tants de conceptes, L'écriture ou la vie.
Fins al punt d'afirmar que encaparrar"se a escriure, per part dels
rars supervivents "sobre una matèria tan separada, tan excepcional"
suposaria renunciar a viure, en definitiva no es podria fer més que
renunciant a reprendre la vida tan brutalment interferida. Així, a
un moment donat des la seva narració "que tampoc no se sap mai fins
a quin punt és estrictament autobiogràfica o fins a quin punt és
una llampant reflexió sobre les circumstàncies històriques que ha
conegut i els textos dels poetes i filòsofs que més l'han
impressionat", ens conta: «A Ascona, doncs, sota un sol d'hivern
"on es trobava per a recuperar"se dels mesos de captiveri, poc
després de l'alliberament de Buchenwald" vaig optar pel silenci
remorós de la vida en contra del llenguatge assassí de
l'escriptura». I poc després afegeix: «Em vaig convertir en un
altre per a poder seguir essent jo mateix».
A un altre moment Semprún reporta que una interlocutora de la
seva època d'estudiant de filosofia a París, Claude"Edmonde Magny,
li va entimar després de la seva tornada del Lager: «Ningú no pot
escriure si no té el cor pur, és a dir, si no està suficientment
desaferrat o desagafat de si mateix...». El que li fa demanar"se si
aquesta puresa de cor sols pot trobar"se en l'escriptura: «¿Tal
vegada l'única ascesi possible de l'escriptor no consisteix a
cercar precisament en l'escriptura, a despit de la indecència, la
joia diabòlica i la desgràcia radiant que li són
consubstancials?».
Òbviament, sembla clar que tota escriptura és una activitat en
la qual es mesclen rars moments de delit i altres, més abundants,
d'infelicitat i impotència, moments o moviments d'exaltació de
l'ego i altres de distanciació d'aquest jo que sempre ho vol tot.
Tanmateix, en el cas de L'écriture ou la vie, malgrat que l'autor
sigui conscient de la necessitat de distanciar"se del jo per a
crear uns textos més impersonals, més eficaços i més transparents,
la veritat és que no ho aconsegueix. L'extraodinària facilitat que
demostra per enfilar varis discursos, avant i enrere en tota una
sèrie d'espais temporals, no basta. Tampoc el poder o la capacitat
d'una memòria que el porta a aportar un fotimer de versos i
lectures.
En definitiva, L'écriture ou la vie (publicada en castellà per
Tusquets editors l'any 1995) dóna molt més testimoni de la
personalitat, el caràcter i la biografia de l'autor que no de la
realitat esgarrifadora de Buchenwald. Distanciar"se de l'ego
retòric, es veu que resulta una tasca molt difícil. I si no som
capaços de desempallegar"nos d'ell, d'aquest jo amb excessives
pretensions, és evident que hi ha tasques que ens estan vedades.
Per exemple, tasques cognoscitives. I el que no hem conegut, allò
que no hem arribat a conèixer, és evident que som incapaços de
comunicar"ho. Tot i que, evidentment, malgrat la seva retòrica
excessivament personal, això no vol dir en absolut que L'écriture
ou la vie sigui prescindible o negligible.
Bartomeu Fiol, escriptor
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.