La Princesa de Clèves
«M'encisa el nou i m'enamora el vell», deia J. V. Foix, mestre pastisser de Sarrià, des d'una rebotiga on elaborava l'avantguarda poètica de Catalunya, inventant, per al nostre bon ús de ciutadans, allò que més tard els entesos i els pedantets denominen «Postmodernitat». Cuinava la seva revolta poètica superrealista amb mots i formes que sorgien de Ramon Llul, d'Ausias March, de Jordi de Sant Jordi, plens de cultura arcaïtzant i de saba popular. Alhora arrelava en el clàssics i en les avantguardes històriques. Potser intuïa el vessant filosòfic postmodern, que avançava sota la influència de Freud i Nietzsche, relegant Marx, amb la qual cosa es desmembrava la triple ruptura epistemològica, el trident desvetllador de la consciència de l'home contemporani. Seguint el fil d'una particular associació d'idees, el vers foixià m'ha portat el record d'aquella extraordinària novel·la de Madame de La Fayette, La Princesa de Clèves (1678), on s'inicia la novel·la psicològica europea. Aquesta obra conté una dissecció analítica del sentiment en profunditat i una pintura dels costums del segle XVI a la cort d'Enric II de França. És, per tant, una novel·la renaixentista, però pertany a tots els temps i a totes les classes socials. La història, contada en una impecable prosa francesa, de modernitat innegable, quasi no té anècdota, ni peripècia externa, i l'argument és molt simple. Planteja el desenvolupament psicològic d'un cas de consciència. La protagonista, casada amb ePríncep de Clèves, quan arriba a la cort s'enamora deDuc de Némours, que és aleshores el que les controla totes. Diuen que fins i tot la Reina no ha estat insensible a la seva irresistible seducció. Així se'ns assabenta que els amants cortesans del XVI es tractaven de vostè dins la intimitat per tal de no trair-se en públic. Némours no és un Tenorio canalla, sinó un cavaller amb finesa moral, la qual cosa el fa més perillós. Ella, però, lleial com és, confessa al marit la passió no realitzada, demanant-li ajut. El matrimoni es retira de la cort, però poc després ePríncep de Clèves mor de tristesa. Ara la vídua té llibertat per unir-se legalment amb Némours, que honestament la demana en matrimoni. Ella, però, rebutjarà ehappy end per anar a tancar-se en un convent. Per què ho fa? Sap que si cedeix a la crida de l'amor només serà una més de les moltes que han passat per les mans del duc, mentre que negant-li i negant-se el lliurament, serà la primera i probablement la darrera dins el seu cor. Madame Dormand, bona lectora de literatura francesa, em subratlla la finesa moral de la protagonista.
També a Opinió
- Escàndol a Palma: El català no és necessari i, a més, suma menys punts que l'anglès per a fer feina a l'EMT
- dBalears posa en marxa la quarta edició de #CorrellibresDB
- TVE promociona la 'Quema de Judas' amb un ninot de Puigdemont: «L'objectiu és acabar amb el traïdor»
- El Pi, altres partits locals i independents preparen «una gran coalició mallorquinista» en vistes a les properes eleccions
- Ja es pot comprar la camiseta de les seleccions de futbol de les Illes Balears
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.